لینک های دسترسی

Breaking News

وست: طالبان کویته از راه زور قدرت را در افغانستان تصاحب کردند


تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان می‌گوید که در جریان مذاکرات صلح افغانستان، دو گروه طالبان وجود داشت، یکی آنانیکه با امریکا در دوحه مذاکرات دپلوماتیک داشتند و گروه دیگری که در کویته حضور داشت و تصمیم می‌گرفت.

آقای وست که روز چهارشنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) در کانون فکری و پژوهشی مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین‌المللی در واشنگتن دی سی صحبت می‌کرد، در مورد مسایل مختلف از مذاکرات صلح گرفته تا سقوط جمهوریت و بحران موجود بشری و اقتصادی در افغانستان صحبت کرد.

این دپلومات امریکایی عوامل مختلف را در ناکامی مذاکرات صلح افغانستان دخیل دانست. او با اشاره به تلاش‌ها و مذاکرات شورای عالی صلح حکومت پیشین افغانستان با طالبان گفت که خواست‌های این شورا از جمله، پذیرش قانون اساسی ۲۰۰۴ افغانستان، تداوم ریاست جمهوری غنی و مشارکت قدرت "عملی" نبود.

از سوی دیگر به گفتۀ آقای وست طالبان نیز یک دست نبودند و تیم مذاکره کنندۀ آن در قطر و تیم تصمیم‌گیرندۀ شان در کویته حضور داشتند.

او گفت: "از جانب طالبان، گروهی از افراد موجود بود که با ما در دوحه مذاکره می‌کردند و گروه متفاوت افراد در کویته حضور داشتند که تصمیم می‌گرفتند که آیا به گونۀ جدی برای یک راه حل برآمده از ورای مذاکره توسل جسته شود یا خیر. تیم کویته برنده شد و از همین‌رو آنان راه تصاحب قدرت از طریق زور را برگزیدند و آن را عملی کردند."

تام وست در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان در میان خود منقسم اند و انشعاب دارند، تنها تایید کرد که صداهای مختلف در میان طالبان وجود دارد. او این مطلب را درست یک روز پس از آن بیان کرد که دو مقام ارشد طالبان در مورد آموزش دختران تفاسیر متفاوتی را ارایه کردند.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان روز سه شنبه در سخنرانی در نشست روز جهانی گردشگری در کابل تعلیم را "فرض" خواند و دقایقی پس از وی، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان در عین نشست تعلیم را "مباح" خواند.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفتند. ایالات متحده با آنکه تحریم‌های وضع شده بر طالبان را لغو نکرده و دسترسی آن گروه را به سرمایه‌های بانک مرکزی افغانستان در امریکا را کوتاه کرده است، تماس‌های دپلومات‌های امریکایی به ویژه تام وست با نمایندگان طالبان در ۱۳ ماه گذشته ادامه داشته است.

آقای وست یکبار دیگر بر ضرورت تعامل با طالبان و کمک به افغانستان تاکید کرد. او افزود که ایالات متحده از اگست سال گذشته تا کنون کم و بیش ۱.۱ میلیارد دالر مساعدت بشری را برای افغانستان فراهم کرده است.

با اینحال، به گفتۀ این مقام امریکایی، رویکرد کنونی فراهم آوری مساعدت بشردوستانه برای افغانستان پایدار نبوده و پرهزینه است و به گفتۀ وی باید سیستم برای ثبات اقتصاد افغانستان ایجاد شود.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان همچنین شاخۀ خراسان داعش را خطرناکترین گروه دهشت افگن فعال در افغانستان خواندو گفت که هنگامیکه طالبان پس از تصرف قدرت در افغانستان درهای زندان‌ها را گشودند، کم از کم ۲۰۰۰ جنگجوی داعش نیز از زندان‌ها رها شدند.

XS
SM
MD
LG