لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: حکومت همه‌شمول و حقوق بشر کلید روابط عادی با طالبان است 


نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان شام پنجشنبه ۲۲ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفت که اگر طالبان می‌خواهند با جهان روابط عادی داشته باشند، باید به خواست‌های جامعهٔ بین المللی گوش فرا دهند.

رینا امیری در یک تویت نگاشته است که وزرای خارجه و مقامات ارشد "پاکستان، قطر، ترکیه، اوزبیکستان و نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان موافق اند که حکومت همه‌شمول، حقوق بشر، به ویژه حقوق دسترسی کار و آموزش زنان و دختران، کلید روابط عادی با طالبان است."

خانم امیری گفته است که در حاشیهٔ مجمع عمومی ملل متحد با مقامات ارشد این کشورها به شمول، بلاول بوتو زرداری ملاقات کرده و همه در این خصوص نظر مشترک دارند.

پیش از این، بلاول بوتو زرداری در دیدار با تامس وست بر تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده گفته بود: "افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه در اولویت پاکستان است."

وزیر خارجه پاکستان همچنان بر اهمیت تداوم تعامل بین‌المللی با حکومت طالبان برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان و فراتر از آن تاکید کرد.

مقامات حکومت طالبان همواره گفته اند که حکومت سرپرست این گروه همه شمول بوده و تقاضای جامعهٔ بین الملللی در این خصوص را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرده اند.

برخی از مقامات طالبان گفته اند که در این خصوص به فشارهای جامعهٔ بین المللی تن نخواهند داد.

خانم امیری در یک تویت دیگر نگاشته است که امروز با طارق علی بخیت، نمایندهٔ سازمان همکاری‌های اسلامی، ملاقات کرده و در مورد تلاش‌ها برای حمایت از زنان و جوانان در افغانستان بحث کرد.

او افزوده است که طرفین توافق کردند که حمایت از آموزش دختران باید با حق کار زنان در افغانستان ربط داده شود.

رینا امیری قبلاً از موضع طالبان در قبال بسته‌ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم دختران در افغانستان انتقاد کرده گفته بود که "سیاست تخریبی و ظالمانۀ" طالبان در مورد بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان قابل توجیه نیست و بستن مکاتب دختران به "دین و فرهنگ مردم افغانستان" هیچ ربطی ندارد.

با وجود تاکیدهای پیهم جامعهٔ بین المللی برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف حکومت طالبان گفته بود که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ شان را به مکتب بفرستند.

با‌آنهم حکومت طالبان در طول یک سال به‌کرات اعلام کرده است که تلاش دارد زمینه را برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران مساعد سازند.

از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان بیش از یک سال می‌گذرد، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG