لینک های دسترسی

Breaking News

وست: قطعنامهٔ شورای امنیت سرکوب نیمی از جمعیت افغانستان را محکوم کرد


تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان از قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان استقبال کرده و می‌گوید که در روزهای پیش از نشست نمایندگان ویژه کشورها در دوحه، "شورای امنیت به اتفاق آرا یک قطعنامه قدرتمند" را به تصویب رساند.

آقای وست روز جمعه ۲۸ اپریل (هشتم ثور) در یک رشته تویت‌های نگاشته است: "قطعنامه شورای امنیت سرکوب نیمی از جمعیت افغانستان از سوی طالبان را محکوم کرده و متعهد به هدف مشترک بنا به منافع مشترک، از جمله تروریزم و نیازهای بشردوستانه شد."

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی این قطعنامه از طالبان خواسته است تا تمام محدودیت‌های را که زنان و دختران را از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی آنان مانع می‌شوند، لغو کنند. قطعنامه همچنین از همه کشورها و سازمان‌ها خواسته تا از نفوذ خود، مطابق با منشور ملل متحد، برای حذف این محدودیت‌ها استفاده کنند.

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان از امارات متحدهٔ عرب و جاپان که این قطعنامه را پیشنهاد کردند، اظهار سپاس کرده و گفته است که قطعنامه "از جانب ۹۲ کشور که ۲۷ آن اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی اند، حمایت شده است".

او در ادامه نوشته است: "خرسندم که چند روز قبل از اینکه تعدادی از کشورها در دوحه گرد هم آیند تا در مورد هماهنگی بیشتر گفتگو کنند، شاهد چنین وحدتی در حمایت از مردم افغانستان هستیم."

قرار است نشستی درباره افغانستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیشرو با میزبانی سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه پایتخت قطر برگزار شود. سازمان ملل متحد گفته است که نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان با اشتراک در این نشست در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

ملل متحد گفته است که طالبان به این نشست دعوت نشده اند.

در همین حال لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد نیز با نشر بیانیه‌ای از قطعنامهٔ شورای امنیت استقبال کرده و گفت: "قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا تصویب شد، پیامی روشن به طالبان می‌فرستد: ما سرکوب زنان و دختران افغان را محکوم می‌کنیم و خواهان لغو سریع فرامین غیرقابل دفاع شما هستیم. در حالی که زنان و دختران افغانستان از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود محروم هستند، جامعه جهانی خاموش نخواهد ماند."

گرینفیلد افزوده که طالبان برخلاف تعهدات‌شان به جامعهٔ جهانی و زنان و دختران افغان، مانع کار و آموزش آنها شده اند و "این احکام ظالمانه افغانستان را از دستیابی به ثبات، رفاه اقتصادی و رشد آینده باز می‌دارد. آنها زنان و دختران را در معرض خطر افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت و استثمار جنسی قرار می‌دهند. و آنها مانع رسیدن کمک های بشردوستانه نجات بخش به افغان هایی می‌شوند که نیاز مبرم دارند."

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند. طالبان می گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG