لینک های دسترسی

Breaking News

وست: امریکا برای دور جدید گفتگوها با طالبان آمادگی می‌گیرد


تامس وست، نمایندۀ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که واشنگتن برای دور جدید گفتگوها با طالبان در دوحه آمادگی می‌گیرد، اما تاریخ مشخصی را ارایه نکرد.

آقای وست که پس از استعفای زلمی خلیلزاد، به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان گماشته شد، برای صحبت با متحدان ناتو و کشورهای منطقه در مورد افغانستان عازم اروپا شده است.

این دپلومات امریکایی روز دوشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در صحبت تلیفونی با خبرنگاران در بروکسل از افزایش حملات داعش و حضور القاعده در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد.

تامس وست در مورد حضور القاعده در افغانستان گفت: "در گفتگوهای مان با طالبان، این یک موضوع مایۀ نگران مداوم برای ما است."

آقای وست افزود: "واشنگتن از افزایش حملات شاخۀ خراسان داعش نگران است و از طالبان می‌خواهیم که در مقابله با آنان [داعش] موفق باشند. در خصوص دیگر گروه‌ها، می‌بینید که، القاعده به حضور خود در آنجا (افغانستان) ادامه می‌دهد که ما به این خاطر بسیار نگرانیم."

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده پس از دیدار با مقام‌های ناتو قرار است به پاکستان، هند و روسیه نیز سفر کند.

این در حالی است که هند روز چهارشنبه دهم نومبر میزبان نشست کشورهای منطقه در مورد افغانستان است که در آن مشاوران امنیت ملی روسیه، چین، پاکستان، ایران، تاجیکستان و اوزبیکستان دعوت شده اند، اما پاکستان شرکت در این نشست را رد کرده است.

آقای وست در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای امریکا در مورد شرکت در نشست هند گفت که به دهلی جدید سفر می‌کند، اما در نشست کشورهای منطقه شرکت نمی‌کند.

وست: در نشست هند شرکت نمی‌کنم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00

پس از آنکه گروه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان بر افغانستان مسلط شدند، عمال شاخۀ خراسان داعش حملات مرگباری را در افغانستان انجام داده اند که هدف چندین حملۀ آنان طالبان بوده است.

اما مرگبارترین حملات داعش در کمتر از سه ماه اخیر، یکی در جریان عملیات تخلیۀ نظامی در نزدیکی میدان هوایی کابل بود که در آن کم از کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

داعش همچنان مسوولیت حملات مرگبار بر مساجد شیعیان در کندز و قندهار را به دوش گرفت. در حمله بر مسجد امام بارگاه در قندهار کم از کم ۴۷ نفر کشته و حد اقل ۷۰ نفر زخمی شدند و در حمله بر مسجد کندز نیز ۴۶ غیرنظامی کشته و ۱۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های امریکایی به این باور اند که شاخۀ خراسان داعش در جریان شش تا ۱۲ ماه توانایی انجام حملات به بیرون از افغانستان را کسب خواهد کرد و نیز به گفتۀ این مقام‌ها، القاعده در جریان یک تا دو سال دیگر از عین توانایی برخوردار خواهد شد.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان گفت که واشنگتن بازگشایی سفارت خود را در کابل با جدیت مد نظر ندارد و به گفتۀ وی پیش از ارزیابی این گزینه می‌خواهد که شاهد "عملکرد مسوولانۀ" طالبان باشد.

XS
SM
MD
LG