لینک های دسترسی

Breaking News

تامس وست: طرفدار تداوم تعامل با طالبان استم


در حالیکه معافیت ممنوعیت سفر رهبران طالبان لغو شده است، تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که طرفدار تداوم تعامل با طالبان است.

آقای وست روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) در نشستی با شماری از خبرنگاران گفت که اگر فکر شود که طالبان وجود ندارند و با آنها تعامل نکنیم، پالیسی مسوولانه‌ای نخواهد بود و از این طریق کار زیادی انجام داده نخواهیم توانست.

او افزود: "تا زمانیکه من درین موقف قرار دارم سیاست من همین خواهد بود و می‌خواهم کارهایی را برای منافع امریکا و افغان‌ها انجام دهم. من به عنوان فردی که مشکلات پیچیدهٔ سیاست خارجی را دیده است، فکر می‌کنم ما بهترین کاری را که ممکن است برای مردم افغانستان انجام می‌دهیم. "

نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفت که معافیت ممنوعیت سفر رهبران طالبان لغو شده و اگر بخواهیم با طالبان در یک کشور ثالث ملاقات کنیم آن کشور باید اساساً به شورای امنیت سازمان ملل درخواست کند و شورا در مورد رایزنی خواهد کرد.

بر اساس فیصله‌نامهٔ سال ۲۰۱۱ میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر ۱۳۵ رهبر گروه طالبان تعزیرات وضع شده، اما از این میان به ۱۳ نفر از رهبران طالبان به شمول امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان معافیت موقت داده شده بود که به گونۀ منظم تمدید می‌شد.

استثنای رفع محدودیت سیر و سفر بر ۱۳ تن از رهبران طالبان ماه گذشته در پی اعتراض کشورهای غربی منقضی شد. غرب طالبان را متهم می‌کند که به تعهدات شان مبنی بر احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان، تشکیل حکومت همه‌شمول و مبارزه با تروریزم پا نهاده است.

آقای وست گفت که ایالات متحده نمی‌تواند موضع خاصی در مورد معافیت سفر طالبان داشته باشد زیرا آن یک مسلهٔ امنیتی بزرگ است.

تامس وست در مورد انتقال ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان به یک صندوق امانت پولی در سویس گفت که دو بخش نظارتی از دارایی‌های افغانستان وجود خواهد داشت که شامل بخش رسیدگی به فساد مالی و مبارزه با تمویل دهشت افگنی خواهد بود.

حکومت ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را به یک صندوق امانت پولی در سویس می‌سپارد تا برای کمک و بهبود اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.

آقای وست گفت که پول متذکره برای کمک به مردم افغانستان بوده و در اختیار بانک مرکزی افغانستان و یا در دسترس طالبان قرار نخواهد گرفت. او افزود که با شماری از افغان‌ها برای تحقیق در مورد بهبود وضعیت مردم در تماس خواهند بود. او گفت: "ما می‌خواهیم که بانک مرکزی افغانستان از هرگونه دخالت سیاسی عاری باشد. "

صندوق امانت پولی جدید افغانستان مستقر در شهر ژنیو سویس مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده چون چاپ پول خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌‎های امریکایی گزارش داده که این صندوق پولی از سوی هیاتی متشکل از نمایندگان امریکا، سویس و دو مقام پیشین افغان – انوارالحق احدی که در گذشته رییس بانک مرکزی و وزیر مالیۀ افغانستان بود و شاه محمد محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان و استاد در کالج مونتگومری ایالت مریلند امریکا – نظارت خواهد شد.

بانک مرکزی افغانستان در واکنش به این تصمیم گفته است که این بانک به عنوان ملکیت افغان‌ها، سال‌های متمادی در پرتو قانون برای حفظ ثبات پولی، استحکام نظام مالی و تسهیل تجارت با جهان استفاده شده است.

این بانک با نشر اعلامیه‌ای خواستاررفع کامل محدودیت‌ها بر ذخایر ارزی افغانستان شده و نگاشته است: "د افغانستان بانک هرگونه تصمیم در خصوص اختصاص، استفاده و یا انتقال از این ذخایر برای رسیدن به اهداف نا مرتبط را غیرقابل قبول دانسته و خواهان تجدید نظر در آن است."

XS
SM
MD
LG