لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: از تلاش‌ها برای تصویب طرح اسکان مجدد افغان‌ها حمایت می‌کنیم


قصر سفید می‌گوید که از تلاش‌های قانونگذاران امریکایی برای تصویب طرح اسکان مجدد افغان‌ها حمایت می‌کند که برای ده‌ها هزار افغان زمینهٔ دست یافتن به اقامت دایمی امریکا را میسر می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز دوشنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) در یک کنفرانس خبری در قصر سفید ابراز امیدواری کرد که این طرح به زودی از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شود.

اکثریت افغان‌ها که در جریان ماموریت تخلیه در ماه اگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان به امریکا انتقال داده شده اند، بر اساس ویزهٔ‌ موقت بشردوستانه، اقامت دوساله و اجازهٔ کار دریافت کرده اند.

در صورتی که طرح اسکان مجدد افغان‌ها منظور شود، به این افراد پیش از انقضای ویزهٔ موقت بشردوستانه که دو ساله است، زمینهٔ دست یابی به اقامت دایمی فراهم خواهد شد.

جان کربی در مورد توشیح این طرح از سوی جو بایدن گفت: "او (بایدن) به شدت احساس می‌کند که ما باید هر کاری را که می توانیم برای استقبال از متحدان خود، متحدان افغان خود ... برای شروع زندگی جدید و تسهیل ادغام و دریافت شهروندی برای آنها انجام دهیم."

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه پذیرفته شده اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزهٔ خاص مهاجرت می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند،‌ اما این دو روند به دلیل افزایش درخواست‌ها کند بوده و زیاد زمانگیر است.

حکومت امریکا برای این مهاجران برنامهٔ موقت محافظتی را تصویب کرده است تا از اخراج آنان پس از دو سال جلوگیری شود، اما اگر طرح اسکان مجدد تصویب شود آنان اقامت دایمی را دریافت خواهند کرد.

این طرح سال گذشته نیز به کانگرس امریکا برای تصویب ارایه شده بود، اما نتوانست حمایت کافی را کسب کند و از سوی کانگرس منظور شود.

اما گروهی از قانونگذاران دو حزبی به تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) این لایحه را دوباره به مجلس نمایندگان و مجلس سنای کانگرس ایالات متحده برای تصویب ارایه کردند.

جان کربی گفت: "ما از کاری که کانگرس در این زمینه انجام می‌دهد سپاسگزاریم، و به ارتباط خود با آنها ادامه خواهیم داد و تا جایی که می توانیم از این تلاش‌ها حمایت خواهیم کرد."

این طرح از حمایت گستردهٔ دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان برخوردار است. قصر سفید نیز از این طرح اعلام حمایت کرده و پیش از این از کانگرس خواسته بود تا آن را تصویب کند.

افزون بر آن، بیش از ۳۰ افسر نظامی، از جمله سه لوی درستیز پیشین قوای مسلح ایالات متحده، نامه‌ای به کانگرس ارسال کرده و خواستار تصویب این طرح شده اند.

XS
SM
MD
LG