لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد گروه کاری برای تسریع روند تخلیه از افغانستان


وزارت خارجه ایالات متحده می گوید که گروه کاری برای " تثبیت مکان و ارایه راهنمایی به شهروندان امریکایی که ممکن در افغانستان باقی مانده باشند و مایل به خروج باشند " تشکیل شده است.

به گفته‌ای این وزارت این گروه کاری افغان‌هایی را که ویزه خاص مهاجرت و دیگر اسناد معتبر سفری دارند نیز تثبیت مکان کرده و رهنمایی خواهد کرد.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا می‌گوید که ۱۳ کشور تاکنون موافقت کرده اند که کم از کم به گونهٔ موقت میزبان افغان‌های باشند که به دلیل تهدید از افغانستان بیرون ‌می‌شوند.

افزون بر آن، آقای بلینکن گفته است که ده‌ها کشور دیگر موافقت کرده اند که به عنوان نقاط ترانزیت برای تخلیه شدگان به شمول شهروندان امریکا و سایرین عمل کنند.

وزیر خارجهٔ امریکا روز جمعه ۲۰ اگست (۲۹ اسد) در بیانیه‌ای گفت که برای پناهجویان افغانی که هنوز برای اسکان مجدد در ایالات متحده طی مراحل نشده اند در البانیا، کانادا، کولمبیا، کوستاریکو، چیلی، کوسوو، مقدونیهٔ شمالی، مکسیکو، پولند، قطر، رواندا، اوکراین و یوگاندا اسکان فراهم خواهد شد.

کشورهای که با ترانزیت تخلیه شدگان از افغانستان موافقت کرده اند شامل بحرین، بریتانیا، دنمارک، آلمان، ایتالیا، قزاقستان، کویت، قطر، تاجیکستان، ترکیه، امارات متحده عرب و اوزبیکستان اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۲۰ اگست در کنفرانس خبری در قصر سفید تعهد کرد که تمامی شهروندان امریکا را که خواستار برگشت باشند، از افغانستان بیرون خواهد کرد.

افزون برآن آقای بایدن افزود که دولتش متعهد است تا افغان‌هایی را که در جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده را کمک کرده اند، نیز انتقال دهد.

تعداد دقیق افغانانی که واجد شرایط تخلیه استند مشخص نیست، اما تصور می شود که تعداد آن‌ها به ده ها هزار نفر برسد.

این در حالی است که هزاران شهروند دیگر افغانستان که هیچ گونه مدرک و اجازهٔ مسافرت ندارد در میدان هوایی کابل تجمع کرده اند تا از افغانستان بیرون شوند؛ روندی که بیرون شدن سایر افراد واجد شرایط را دشوار کرده است.

XS
SM
MD
LG