لینک های دسترسی

Breaking News

خالکوبی و مشکلات صحی که ممکن در اثر آن به وجود آید


خالکوبی یا "تتو" بیش از هر وقت دیگر در جهان معمول شده است، اما خطرات ناشی از آن نباید نادیده گرفته شود.

تتو که به اشکال مختلف روی پوست بدن، حتا غشای مخاطی دهن و سفیدی چشمان کوبیده می‌شود، هرچند درد زودگذر دارد، اما اثر ماندگار و رنگین بر اعضای بدن برجا می‌گذارد.

در جریان خالکوبی، رنگ‌ها توسط سوزن‌های ظریف و نازک که به سرعت بسیار زیاد وارد پوست می‌شود، به طبقۀ بالایی جلد زرق و نشر می‌شود.

عمده ترین خطر احتمالی در جریان خالکوبی بروز واقعات انتانی است. در صورتیکه وسایل به ویژه سوزنی که با آن خالکوبی می‌شود به درستی پاک نشده باشد یا هم کسی که خالکوبی می‌کند بهداشت را رعایت نکرده و دستکش نپوشیده باشد، تتو کردن ممکن سبب بروز واقعات مکروبی شود که انتانات ناشی آن ممکن ساده و یاهم بسیار شدید و جدی باشد.

آن‌گونه که شماری از ویروس‌ها مثل عوامل ایدز و زردی سیاه توسط خون آلوده از بدن بیمار به بدن شخص سالم منتقل شده می‌تواند، سوزن تتو می‌تواند در این میان نقش ناقل این بیماری‌های خطرناک را بازی کند.

خالکوبی بدون بی حس کردن پوست یا عضو بدن صورت گرفته و از اینرو می‌تواند نظر به حساسیت هر فرد، اندکی یا هم به شدت دردناک باشد.

رنگ‌هایی که برای خالکوبی استفاده می‌شود، به ویژه رنگ‌های سرخ، سبز، زرد و آبی، سبب حساسیت‌های جلدی شده می‌تواند. این حساسیت ممکن مقطعی باشد و شایدهم سال‌ها و حتا تمام عمر در ساحۀ خالکوبی شده بپاید.

یک پژوهش جدید نشان داده است که اگر مبتلایان روماتیزم مفصلی خالکوبی می‌کنند، تتو ممکن سبب تشدید اعراض بیماری آنان شده و حتا احتمال دارد که از تاثیر گذاری دوای شان بکاهد.

جلد برخی افراد پس از خالکوبی درشت و ناهموار شده و در زیر پوست یا ساحات اطراف تتو، ندبه‌های خورد و بزرگ، مثل نسج شخی که در جای زخم‌های التیام یافته بر جا می‌ماند، تبارز کند.

از آنجاییکه نشان خالکوبی ماندگار خواهد بود، شماری از داکتران سفارش می‌کنند که باید پیش از اقدام به تتو کردن یک قسمت بدن، باید دقیق فکر کرد، زیرا پس از خالکوبی پشیمانی نتیجه ندارد.

داکتر الوک ویج، متخصص جلدی در شفاخانۀ کلیفلند اوهایو به نشریۀ آنلاین این شفاخانه گفته است که شماری از کسانی که خالکوبی می‌کنند، پس از مدتی پشیمان می‌شوند.

داکتران جلدی و زیبایی و نیز دست اندرکاران خالکوبی سفارش می‌کنند که در مورد محلی که باید خالکوبی شود، بسیار زیاد دقت باید کرد و به فرض اینکه یک فرد پشیمان شود، کم از کم بتواند آن را در زیر لباس پنهان کند.

مشکل دیگر مرتبط با خالکوبی افزایش یا کاهش وزن است، چاق شدن یا هم لاغر شدن پس از خالکوبی، نقش آن را تغییر می‌دهد و در برخی موارد نمای آن را به کلی مسخ می‌کند.

خالکوبی باید توسط پرسونل مجرب و آموزش دیده انجام شود، زیرا خطای کوچک در جریان خالکوبی می‌تواند دردسر و جنجال کلان بیافریند، از شکل و طرح ناهنجار خود تتو گرفته تا بروز واقعات مکروبی و حتا واقعات شدیدتر و خطرناکتر از آن.

عموماً محل خالکوبی در جریان چند روز التیام می‌یابد و اگر دیده شود که التهاب در ساحۀ خالکوبی شده از میان نرفته یا بدتر شده و توام با درد زیاد و تب ساحه است، باید فوراً به داکتر مراجعه شود.

بر اساس نظرپرسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است، کم از کم ۳۰ درصد امریکایی‌ها گفته اند که در بدن شان تتو دارند، که ممکن این تتو یک خال یا ستارۀ کوچک باشد یا هم تصاویر و نماهایی که تمام بدن را احتوا کرده باشد.

XS
SM
MD
LG