لینک های دسترسی

Breaking News

در ۲۰۱۹ منتظر کدام رویدادهای آسمانی باشیم


سال ۲۰۱۹ نیز مانند هر سال دیگر شاهد رویدادهای طبیعی آسمانی چون آفتاب گرفتگی، مهتاب گرفتگی وغیره خواهد بود، اما این رویدادها چی وقت واقع شده و در کجا دیده خواهد شد.

ششم جنوری – آفتاب گرفتگی قسمی

در نخستین هفتۀ سال ۲۰۱۹ مهتاب در وسط زمین و آفتاب واقع شده و سبب آفتاب گرفتگی قسمی خواهد شد.

ادارۀ ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده یا ناسا گفته است که این آفتاب گرفتگی در شمال‌شرق آسیا و شمال اوقیانوسیه قابل دید خواهد بود.

آن روز مردم در بیجینگ ۲۰ درصد، ساکنان توکیو ۳۰ درصد و باشندگان شهر ولادیوستوک روسیه ۳۷ درصد آفتاب را مستور با مهتاب خواهند دید.

۲۱ جنوری – مهتاب گرفتگی کامل

زمین در این روز در وسط آفتاب و مهتاب قرار گرفته و سایۀ زمین برای ۶۲ دقیقه تمام سطح مهتاب را مستور خواهد کرد، اما از آغاز تا انتها این مهتاب گرفتگی ۳.۵ ساعت دوام خواهد کرد.

ناسا این رویداد را "خیره کننده ترین نمایش" خوانده است زیرا در این روز مهتاب بیش از هروقت دیگر به زمین نزدک شده و اندکی بزرگتر و به مراتب روشنتر به نظر خواهد رسید.

این رویداد آسمانی را "مهتاب خونین" نیز می‌گویند زیرا عبور نور آفتاب از اتموسفیر زمین سبب می‌شود که مهتاب رنگ سرخ به خود بگیرد.

این مهتاب گرفتگی در ایالات متحدۀ امریکا، گرینلند، آیسلند، غرب اروپا و غرب افریقا به گونۀ کلی قابل دید بوده و در شرق اروپا و شرق افریقا به گونۀ قسمی دیده خواهد شد.

دوم جولای – آفتاب گرفتگی کامل

مهتاب به تاریخ ۲ جولای ۲۰۱۹ در مسافه بین زمین و آفتاب قرار گرفته و سبب آفتاب گرفتگی کامل خواهد شد.

این آفتاب گرفتگی از آغاز تا پایان، چهار ساعت و ۵۵ دقیقه طول خواهد کشید، اما مهتاب فقط برای دو تا دونیم دقیقه آفتاب را از دید پنهان خواهد کرد.

باشندگان چلی و ارجنتاین این رویداد را به گونۀ کلی و ساکنان اکوادور، برازیل، یوروگوای و پاراگوای آن را قسماً خواهند دید.

۱۶ جولای – مهتاب گرفتگی قسمی

بخش هایی از سطح مهتاب توسط سایۀ زمین پوشانده خواهد شد و در اوج، ۶۰ درصد سطح مهتاب توسط این سایه مستور خواهد شد.

این رویداد کلاً پنج و نیم ساعت طول خواهد کشید و به گفتۀ ناسا در امریکای جنوبی، اروپا، افریقا، جنوب آسیا و استرالیا قابل دید خواهد بود.

افزون بر اینهمه، چندین رویداد دیگر در جریان سال ۲۰۱۶ در آسمان واقع خواهد شد که شمار زیاد آن با چشم نه بلکه با تلسکوپ قابل دید خواهد بود.

XS
SM
MD
LG