لینک های دسترسی

Breaking News

کدام‌یک معافیت بیشتری ایجاد می‌‌کند؛ واکسین یا ابتلا


مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده پس از بررسی تعداد زیادی از تحقیقات، برای نخستین‌بار گزارشی را نتشر کرد که در آن معافیت حاصله از واکسین با معافیت طبیعی پس از ابتلا به کروناویروس مقایسه شده است.

این نهاد صحی نتیجه‌گیری کرده است که معافیت ناشی از ابتلا به کروناویروس و محافظت ایجاد‌شده پس از تزریق واکسین، تا شش ماه دوام دارد اما واکسین سطح محافظت قوی‌تر و بالاتری ایجاد می‌کند.

مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده دریافته است که سطح انتی‌بادی پس از ابتلا، از یک فرد تا فرد دیگر بسیار متفاوت است.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که هنوز اداره غذا و دوای ایالات متحده هیچ آزمایشی را که به داکتران و عموم مردم، اطلاعات قابل اطمینان را در مورد سطح محافظت در برابر بیماری ارایه کند، تایید نکرده است.

هر چند میزان بالاتر انتی‌بادی‌های خنثی‌کننده معمولا به معنای ایجاد محافظت بالاتر است، دانشمندان به طور دقیق نمی‌دانند که چه میزان انتی‌بادی، از فرد در مقابل بیماری محافظت می‌کند.

پژوهشگران مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده ، بیش از ۹۰ مطالعه داوری شده را ارزیابی کرده‌ و متوجه شده‌اند که واکسیناسیون در افرادی که پیشتر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، واکنش معافیتی قوی‌تری ایجاد کرده و خطر ابتلای مجدد را کاهش می‌دهد.

ابتلا، مانند واکسیناسیون، به سیستم معافیتی آموزش می‌دهد که چگونه با ویروس مقابله کند. در هر دو مورد، حجرات موسوم به "بی" در سیستم معافیتی بدن، انتی‌بادی تولید می‌کنند و حجرات "تی"، حجرات مبتلا را از بین می‌برند. حجرات "تی" در محافظت درازمدت سیستم معافیتی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

تفاوت محافظت ایجاد شده با واکسین و یا ابتلای طبیعی این است که با واکسین، سیستم معافیتی به مدت چند ساعت یا چند روز تنها با بخشی از ویروس – در این مورد پروتین اسپایک – آشنا می‌شود در حالی که پس از ابتلای طبیعی، روزها و بلکه هفته‌ها با خود ویروس روبرو است و زمان بیشتری برای ایجاد سیستم دفاعی کامل لازم خواهد داشت.

با این حال، کارشناسان بر این نکتهٔ بسیار مهم تاکید دارند که افرادی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند در صورتی که جان خود را از دست ندهند، با مشکلات سلامتی درازمدت روبرو خواهند بود. از همین رو، واکسیناسیون را همچنان بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس کشنده می‌دانند.

با این حال، برخی معتقدند که معافیت طبیعی باید در سیاست‌گذاری واکسیناسیون مد نظر گرفته شود. از همین رو، در برخی از کشورها افراد بهبود یافته از کروناویروس تنها پس از تزریق یک دوز واکسین، "کاملاً واکسین شده" محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG