لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سازمان جهانی صحت از تداوم حملات بر سکتور صحت


سازمان جهانی صحت (WHO) روز پنجشنبه از تداوم حمله بر مراکز، کارمندان و تأسیسات صحی در افغانستان شدیداً نگرانی نموده و بر توقف آن تأکید کرده است.

این سازمان، گفته است که از ماه جنوری تا نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، ۸۶ حمله بر تأسیسات و کارکنان صحی در ۲۱ ولایت ثبت شده است.

بر بنیاد آمار سازمان جهانی صحت، در جریان سال روان میلادی، میزان تلفات کارمندان صحی (کشته و زخمی) به ۴۴ تن رسیده و ۷۱ تن اختطاف گردیده که ۳۴ تن آنان دوباره آزاد شده اند.

همچنان در یازده ماه گذشته، ۳۷ شفاخانه قسماْ تخریب شده و یا هم به سرقت برده شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که با وجود تهدیدها، از آغاز سال روان میلادی تا ماه نوامبر، بیش از ۲.۱ میلیون افغان در ۱۳۶ ولسوالی ۳۲ ولایت خدمات صحی دریافت کرده اند.

این در حالی است که آسیب‌های ناامنی و جنگ بیشتر کودکان و زنان را متأثر می‌سازد.

پیش از این آنو ون منِن، مسوول موسسۀ حمایت از کودکان در افغانستان گفته است که تمام جوانب جنگ در افغانستان از مکاتب به عنوان سنگر استفاده می‌کنند و جنگ مراکز صحی را نیز متأثر ساخته است.

به گفتۀ وی، ناامنی و جنگ امکانات زندگی‌ شهروندان افغان را مختل کرده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که افغانستان، سودان جنوبی و سوریه از لحاظ تهدیدهای فراوان فراراه فعالیت امدادرسانان، در زمرۀ سه کشور خطرناک جهان محسوب می‌شوند.

بر اساس آمار اوچا، گروه‌های مسلح در سال ۲۰۱۷ میلادی، در مجموع ۱۴۰ مرکز صحی را بستند که در نتیجۀ آن دو میلیون تن از خدمات صحی محروم شدند و این وضعیت نگران‌کننده در سال ۲۰۱۸ همچنان ادامه یافته است.

XS
SM
MD
LG