لینک های دسترسی

Breaking News

 ابتلای ۹۰ میلیون نفر، ده هفته پس از شیوع اومیکرون در جهان 


سازمان جهانی صحت می‌گوید که ده هفته پس از آن که اومیکرون، نوع جهش یافتهٔ کروناویروس شناسایی شد، ۹۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید۱۹ مبتلا شده اند؛ این رقم بیشتر از مواردی که در تمام سال ۲۰۲۰ گزارش شده بود.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس عمومی سازمان جهانی صحت گفت در حالیکه شمار زیادی از کشور‌ها محدودیت‌های مرتبط به کووید۱۹ را کاهش داده اند، اومیکرون نباید دست کم گرفته شود،‌ هرچند به گفتۀ وی علایم این نوع کروناویروس ضعیف‌تر از انواع قبلی آن است.

او گفت که در برخی از کشورها به دلیل تطبیق واکسین و شدید نبودن اومیکرون، اقدامات جلوگیری از گسترش کروناویروس جدی و لازمی پنداشته نمی‌شود؛ وضعیتی که سبب نگرانی سازمان جهانی صحت شده است.

رییس این سازمان جهانی گفت که هنوز وقت است که کشور‌های جهان یا به کروناویروس تسلیم شوند و یا هم در مقابل آن اعلام پیروزی کنند: او گفت: "این ویروس خطرناک است و به گونهٔ متداوم در مقابل چشمان ما انکشاف میابد."

سازمان جهانی صحت افزود که از هر شش منطقه در جهان، چهار آن شاهد افزایش موارد مرگ و میر ناشی از کروناویروس بوده است.

اکثر کشورهای اروپایی، به شمول بریتانیا، فرانسه، ایرلند، هالند و فنلند محدودیت‌های مرتبط به کروناویروس را کاهش داده اند. فنلند گفته است که در جریان ماه جاری محدودیت‌های کووید۱۹ را پایان خواهد بخشید.

حکومت دنمارک، امروز اول فبروری (۱۲ دلو) اکثریت محدودیت‌ها را که برای مبارزه با این همه‌‌گیری وضع کرده بود، پایان بخشیده گفت که بیش از این کووید۱۹ را یک بیماری جدی اجتماعی نمی‌پندارد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر این کشور روزانه از بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ را گزارش داده است، اما شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های جدی شفاخانه‌ها در این کشور کاهش یافته است.

مقامات سازمان جهانی صحت گفته اند که اکنون زمان رفع یکبارگی محدودیت‌ها نیست و کشور‌ها باید در این خصوص محتاطانه و به تدریج عمل کنند.

مایکل راین، مسوول بخش عاجل سازمان جهان صحت گفته است که کشورهایی که سطح بلند واکسیناسیون را دارند، گزینه‌های بیشتر برای کاهش محدودیت‌ها را دارند، اما با آنهم باید تمامی ابعاد همه‌گیری را در نظر بگیرند.

بر اساس تازه‌ترین آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا حال بیش از ۳۹۷ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر در سراسر جهان به کووید۱۹ مبتلا شده اند که از این میان، بیش از پنج میلیون و ۶۷۷ هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG