لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش سازمان جهانی صحت برای محو ملاریا از جهان


سازمان جهانی صحت گفته است که شماری از کشورها مانند مدگاسکار، سنگال و زیمبابوی در مجادله با بیماری ملاریا دست آوردهای خوبی داشته است، اما بر اساس گزارش این سازمان شماری از کشورها در سال‌های اخیر شاهد افزایش واقعات این بیماری بوده است.

کشورهای افریقایی به ویژه راوندا، نایجریا، و جمهوری دیموکراتیک کانگو، بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افزایش ۲۰ درصدی واقعات ملاریا را تجربه کرده اند.

در عین حال- کمک های مالی برای جلوگیری و مجادله با ملاریا و درمان بیماران مبتلا به آن،در سال ۲۰۱۶ به ۲.۷ میلیارد دالر کاهش یافته است، حالانکه سقف هزینۀ مالی برای مجادله با ملاریا تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو مرتبه بیش از این رقم تعیین شده است.

دیوید کانوی، استاد طب در بریتانیا، می‌گوید که تا کنون فکر می‌شد که خود کشورها هزینۀ مجادله با ملاریا را بپردازند، اما به گفتۀ وی وقت آن است که کشورهای ثروتمند جهان باید در این راستا دست به کار شود.

افریقا بیشترین شمار بیماران ملاریا را دارد. در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۴۰۱ هزار نفر در افریقا در اثر ابتلا به این بیماری در افریقا تلف شد.

سازمان جهانی صحت گفته است که نصف جمعیت جهان با خطر ابتلا به بیماری ملاریا روبوده بوده و بر اساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۱۲ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شد و حدود ۴۲۹ هزار از این مبتلایان تلف شدند.

باوجود این همه نگرانی ها، پرازیت ملاریا در مقابل دواها در آن منطقه مقاومت نشان نداده است، که به باور داکتر کانوی موثریت روش‌های درمانی را نشان می‌دهد.

آقای کانوی گفت"شیوه های کنونی درمانی تدوای در افریقا بسیار کارآ بوده است. اما در جنوبشرق آسیا اشکال ملاریای مقاوم در برابر دوا دیده شده است که در آینده می‌تواند مشکل ساز باشد. مقاومت پشه های ناقل ملاریا در برابر دوای حشره کش بیشتر از پیش گسترش یافته است".

افزون بر بهبود روش‌های موجود پوشش خدمات صحی و اقدامات برای محو ملاریا، سازمان جهانی صحت خواستار سرمایه گذاری روی ابزار جدید در این زمینه است.

دانشمندان در حال انکشاف چندین نوع واکسین ملاریا استند و در عین حال سازمان جهانی صحت در نظر دارد تا واکسینی را که به تازگی انکشاف داده شده است، سال آینده در کینیا، گانا و مالاوی آزمایش کند.

گزارش: هنری ریجول

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG