لینک های دسترسی

Breaking News

پرهیز از واکسین تهدید بزرگ صحی جهان است – WHO


سازمان جهانی صحت گفته است که امتناع از واکسین کردن یکی از تهدید‌های بزرگ و روبه رشد صحی در جهان است.

"بی میلی یا امتناع از واکسین کردن با وصف قابل دسترس بودن واکسین" در زمرۀ تهدیدات جدی صحی در سال ۲۰۱۹ رده بندی شده است.

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی گفته است که واکسین، سالانه جان ۲.۳ میلیون نفر را در جهان نجات داده و با گسترش پوشش واکسین در جهان می‌توان سالانه از مرگ ۱.۵ نفر دیگر نیز جلوگیری کرد.

باورهای نادرست در مورد واکسین به ویژه در جوامع سنتی سبب شده است تا برخی پدران و مادران از واکسین کردن کودکان شان پرهیز کنند. از جمله، کارمندان تطبیق واکسین پولیو در افغانستان و نایجریا به گونۀ خاص با این مشکل روبرو بوده اند.

گزارش سازمان جهانی صحت به گونۀ مشخص از سرخکان یاد کرده و گفته است که پرهیز از تطبیق واکسین سرخکان سبب شده است تا این بیماری ۳۰ درصد در سطح جهان افزایش یابد و حتا در شماری از کشورها که به محو این بیماری نزدیک شده بودند، شمار واقعات آن افزایش یافته است.

امتناع از تطبیق واکسین، یک مشکل جهان شمول بوده و حتا در ایالات متحدۀ امریکا نیز از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ شمار کودکان واکسین ناشده چهاربرابر شده است.

مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحدۀ امریکا گفته است که شماری از پدران و مادران با این باور نادرست که تطبیق واکسین سبب ابتلای کودک شان به آتیزم می‌شود، از واکسین کردن کودک شان امتناع می‌کنند.

مقام‌های صحی در ایالات متحده گفته اند که واکسین هیچ ربطی با بیماری آتیزم نداشته و هیچ موادی در آن وجود ندارد که سبب ابتلا به این بیماری شود.

سازمان جهانی صحت همچنان از آلودگی هوا و تغییر اقلیم، امراض غیرساری چون بیماری شکر و سرطان و احتمال همه‌گیری انفلونزا در جهان به عنوان تهدیدات دیگر صحت جهانی یاد آوری کرده است.

XS
SM
MD
LG