لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: واقعات ملاریا در افغانستان ۴۵ درصد افزایش یافته است


همزمان با روز جهانی ملاریا، سازمان جهانی می‌گوید که واقعات این بیماری در افغانستان حدود دو برابر شده است.

بر اساس آماری که این سازمان امروز سه شنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) در صفحه تویترش نشر کرده است، در سال ۲۰۲۲ افغانستان شاهد ثبت ۱۲۵ هزار و ۷۸۸ واقعه ملاریا بود.

این سازمان افزوده که واقعات سال ۲۰۲۲ ملاریا در افغانستان نسبت به یک سال پیشتر آن ۴۵ درصد افزایش داشته است.

سازمان جهانی صحت گفته است: "حدود ۹۰ درصد موارد مربوط به چهار ولایت شرقی، ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان است.

"در این حال، شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان نیز به خبرنگاران افزایش واقعات ملاریا را در جریان سال پار میلادی در افغانستان تایید کرد، اما گفت که در مجموع رقم مبتلایان ملاریا از سال ۲۰۱۶ به این طرف سیر نزولی داشته است.

او گفت: " از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ شیوع واقعات ملاریا در افغانستان ۶۷ درصد کاهش یافته است. اگر واقعات سال 2022 را با آمار سال 2021 مقایسه کنیم، افزایش تقریباً ۴۵ درصدی در شیوع ملاریا در سال ۲۰۲۲ وجود داشته است. دلیل آن ارایه خدمات بهداشتی خوب و دسترسی به خدمات صحی است".

سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان افزود که سال گذشته برای دو میلیون نفر در مناطق تحت تهدید ملاریا پشه‌خانه توزیع شده است.

امرخیل با بیان اینکه دو نوع ملاریا "فالسیپاروم و پلاسمودیم وای‌واکس" در حال حاضر جان مردم را در افغانستان تهدید می‌کند، افزود: "حدود ۹۶ درصد از آنها واقعات وای‌واکس استند".

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، ده ولایت افغانستان از نوع فالسیپارم ملاریا به کلی پاک شده و در چهار سال گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از این بیماری در افغانستان رخ نداده است.

ملاریا بیماری پرازیتی کشنده اما قابل پیشگیری و درمان است که از پشه انافل به انسان منتقل می‌شود و بیشتر در کشورهای گرمسیر شیوع می‌کند.

تب، لرز، ضعف و سایر علایم شبیه به آنفولانزا علایم این بیماری است. سازمان جهانی صحت توصیه می‌کند که اگر در منطقه‌ای مبتلا به ملاریا زندگی می‌کنید و این علایم را تجربه می‌کنید، از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشاوره بگیرید.

همچنان این سازمان برای جلوگیری از مبتلاشدن به ملاریا، استفاده از پشه‌خانه، مواد ضد پشته، لباس محافظ و جالی در کلکین‌های منازل را توصیه می‌کند.

سازمان جهانی صحت تاکید کرده است که زمانی واقعات بیماری ملاریا صفر می‌شود که در این بخش سرمایه‌گذاری، نوآوری صورت بگیرد. در این حال وزارت صحت عامه حکومت طالبان برای محو کامل بیماری ملاریا در افغانستان از جامعه جهانی خواستار همکاری همه جانبه شده است.

XS
SM
MD
LG