لینک های دسترسی

Breaking News

رییس سازمان جهانی صحت: معافیت گله‌ای 'غیراخلاقی' است


رییس سازمان جهانی صحت گفته است که آزاد گذاشتن گردش کروناویروس به امید اینکه به اصطلاح "معافیت گله‌ای" یا معافیت جمعی در برابر کووید۱۹ ایجاد شود "غیر اخلاقی و غیرعلمی" است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس روز سه شنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) در یک کنفرانس خبری هشدار داد که معافیت گله‌ای، برداشتی برای تطبیق واکسین است تا تمام جمعیت در برابر یک ویروس مشخص معافیت پیدا کنند.

معافیت گله‌ای زمانی حاصل می‌شود که تمام یا بخش بزرگ جمعیت یک بیماری ویروسی را سپری کرده و معافیت طبیعی حاصل کنند یا هم از طریق گرفتن واکسین آن بیماری مصوون شوند.

به گونۀ مثال، برای داشتن معافیت گله‌ای در برابر سرخکان باید ۹۵ درصد افراد جامعه واکسین شده باشند و پنج درصد باقیماندۀ جمعیت خود به خود مصوون می‌مانند، چون گردش ویروس در بین کسانیکه واکسین شده اند متوقف می‌شود.

به همین ترتیب، برای کسب معافیت گله‌ای در برابر ویروس پولیو، باید حدود ۸۰ درصد جمعیت به ویژه کودکان زیر سن پنج سال واکسین شده باشند تا گردش ویروس متوقف شود.

آقای تدروس گفت: "معافیت گله‌ای از طریق محافظت مردم در برابر ویروس حاصل می‌شود نه مواجه کردن آنان با ویروس. در تاریخ صحت عامه هرگز معافیت گله‌ای به عنوان راهبرد برای پاسخگویی به شیوع یک بیماری به کار گرفته نشده و هرگز یک همه‌گیری به حال خود رها نشده است. اینکار از رهگذر علمی و اخلاقی مشکل‌آفرین است."

این در حالی است که شماری از کارشناسان با اشاره به زمانگیر بودن تولید واکسین کووید۱۹ نظر داده اند که همه‌گیری کروناویروس به حال خود رها شود تا معافیت گله‌ای حاصل شود.

اکثر کسانی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند در جریان چند هفتۀ نخست بیماری واکنش معافیتی در برابر ویروس تولید می‌کنند، اما دانشمندان هنوز هم نمی‌دانند که این واکنش ایمنی چقدر قوی و دیرپا است؛ انتی‌بادی‌ها چه مدت در بدن باقی می‌مانند و نیز اینکه واکنش ایمنی در برابر کروناویروس میان افراد چقدر از هم متفاوت است.

آنچه را دانشمندان پی برده اند این است که برخی افراد پس از شفایابی از کووید۱۹ مدتی بعد دوباره به این بیماری مبتلا شده اند و دیگر اینکه اکثر جمعیت جهان تا هنوز به این بیماری مبتلا نشده و در برابر آن آسیب‌پذیر اند.

رییس سازمان جهانی صحت گفت: "رها کردن ویروس به حال خود تا آزادانه گردش کند، به مهفوم اجازه دادن به بیماری، رنج و مرگ و میر غیرضروری افراد است...ما تازه به درک تاثیرات درازمدت صحی کووید۱۹ بر افراد آغاز کرده‌ایم. اجازۀ گردش آزادانه به ویروس خطرناکی که درک کامل در مورد آن نداریم غیراخلاقی است."

کروناویروس که در دسمبر ۲۰۱۹ برای بار نخست در چین شایع شد، بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکنز ایالات متحده تا صبح سه شنبه نزدیک به ۳۷.۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و سبب مرگ نزدیک به یک میلیون و ۸۲ هزار نفر دیگر شده است.

XS
SM
MD
LG