لینک های دسترسی

Breaking News

آیا هجوم ششم جنوری ۲۰۲۱ برمقر کانگرس امریکا پلان شده بود؟


فردا پنجشنبه، ششم ماه جنوری، با نخستین سالگرد هجوم حامیان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به مقر کانگرس این کشور مصادف است.

در ششم جنوری که بسیاری تاریخ نگاران آن را سیاه ترین روز در تاریخ معاصر دموکراسی ایالات متحده عنوان کرده اند، هزاران نفر پس از تجمع در مقابل قصرسفید، به کانگرس هجوم بردند تا مانع روند تاییدی پیروزی جو بایدن، در انتخابات سال ۲۰۲۰ توسط اعضای کانگرس شوند.

اما باوجود گذشت یک سال، هنوز هم پرسش مطرح اینست که آیا آن بی نظمی، ناگهانی و بخودی خود بوجود آمد و یا این که بخشی از هجوم پلان شده به رهنمایی رییس جمهور آن وقت ایالات متحده بود؟

قصرسفید گفته است که جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده فردا با ایراد یک سخنرانی در کانگرس، بر اهمیت تاریخی هجوم ششم جنوری خواهد پرداخت.

بسیاری از حامیان دونالد ترمپ، ریيس جمهور پیشین ایالات متحده ادعا دارند که هجوم بر کانگرس جدی نبود، در حالی که منتقدین می‌گویند که دونالد ترمپ حامیان خود را رهنمایی کرد تا روند تاییدی پیروزی جو بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ را معکوس سازند.

در نهایت شورشیان داخل کانگرس شده و باعث ایجاد نگرانی امنیتی برای قانونگذاران و کارمندان کانگرس شدند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا می‌گوید: "هیچگاه ریيس جمهور ترمپ، نوکران و بدماشان او را که به کانگرس فرستاده بود، نخواهم بخشید. البته بدلیل آسیب های روحی که بر مامورین ما برجا گذاشت. "

بدنبال هجوم ششم جنوری، مجلس نمایندگان کانگرس در مدت چند روز به استیضاح دونالد ترمپ رای داد، اما مجلس سنا او را بری الذمه اعلام کرد.

قانونگذاران امریکایی تا حال شماری زیاد از جلسات استماعیه را در مورد بررسی دلایل ضعف امنیتی آن روز، برگزار کرده اند.

در اواخر ماه جون، مجلس نمایندگان به تشکیل یک کمیته ویژه برای بررسی عملکرد های دونالد ترمپ، رای داد.

این کمیته چندین احضارنامه را به مامورین پیشین قصرسفید و کارمندان ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ صادر کرده است تا در مورد اقدامات آقای ترمپ در ششم جنوری و روزهای قبل از آن، وضاحت دهند.

انتظار می‌رود که این کمیته یافته های خود را قبل از انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ گزارش دهد، اما این یافته ها از لحاظ حقوقی جنبه الزامی ندارد.

در محاکم ایالات متحده، ۷۰۴ نفر به جرایم مختلف، از عبور غیرقانونی به محوطه کانگرس گرفته تا خشونت علیه منسوبین امنیتی و کارمندان رسانه ها متهم شناخته شده اند.

در عین حال، برخی از محققین می گویند که حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر شامل در شبکه های جنگ طلب، حتی با اتهامات جدیتر روبرو اند.

جان لیوس، عضو مرکز تحقیقاتی افراطیت در پوهنتون جورج واشنگتن می‌گوید: "این ها یک سلسلهٔ از گروه های افراطی و تند داخلی اند، به مانند پراود بایز، هوت کیپرز و تری پرسنترز، که نه تنها به هجوم بر کانگرس متهم اند، بلکه در جمع آوری پول، تقسیم سلاح، بالا شدن بر زینه های کانگرس بشکل یک واحد نظامی و رها کردن سلاح در یکی از هوتل ها نیز ملامت اند. "

در هجوم ششم جنوری به ساختمان کانگرس امریکا پنج تن جان باختند.

XS
SM
MD
LG