لینک های دسترسی

Breaking News

ویلز کی خواهد رفت – عبدالله، غنی، هردو یا هیچکدام؟


نامزدان ریاست جمهوری از دعوت و رفتن شان به اجلاس سران ناتو، حرفی نزده اند
نامزدان ریاست جمهوری از دعوت و رفتن شان به اجلاس سران ناتو، حرفی نزده اند

رئیس جمهوری کرزی برای اشتراک در اجلاس سران دول عضو ناتو دعوت نشده است.

کمتر از سه هفته به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو باقی مانده اما تا حال به دلیل سردرگمی های انتخاباتی افغانستان، آجندای این اجلاس نهایی نشده است.

رؤسای ۲۸ دولت عضو ناتو ۴-۵ ماه سپتامبر در شهر ویلز در بریتانیا گردهم می آیند تا بشمول دیگر موضوعات، آینده روابط شان با افغانستان را تعیین کنند.

ماموریت جنگی ناتو در افغانستان تا آخر سال روان میلادی پایان می یابد اما ناتو می خواهد که در چوکات یک موافقتنامه جدید با حکومت افغانستان، به حضورش در این کشور ادامه بدهد. انتظار می رود که رئیس جمهور نو افغانستان، این موافقتنامه را امضا کند.

در حالی که سران دول عضو ناتو احتمالاً در مورد ماموریت جدید این سازمان در افغانستان تصامیمی اتخاذ خواهند کرد، تا حال معلوم نیست که همتای افغان آنها در آن اجلاس حضور خواهد داشت یا نه.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور حامد کرزی به اجلاس ناتو دعوت نشده است. آقای فیضی تاکید ورزید که رئیس جمهور کرزی "نباید هم به این اجلاس دعوت شود" چون نتایج انتخابات ریاست جمهوری باید تا آخر ماه اگست اعلان شود و مراسم تحلیف رئیس جمهور نو باید پیش از برگزاری اجلاس سران ناتو، انجام یابد.

هر دو کاندید می روند؟

اگر چه رئیس جمهور کرزی بر اعلان نتایج نهایی انتخابات تا دو هفته دیگر پافشاری می ورزد اما نه کمیسیون مستقل انتخابات و نه سازمان ملل که روند تفتیش آرا را رهبری می کند، تاریخ اعلان نتایج نهایی را تعیین کرده است.

جیمز کنینگهم، سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان به صدای امریکا گفت که اشتراک در اجلاس سران ناتو در ویلز، فرصت مهمی برای رئیس جمهور نو افغانستان خواهد بود تا روابط کشورش با جامعه جهانی را تازگی بخشد.

این در حالی است که امرالله صالح، رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی و حامی سیاسی داکتر عبدالله عبدالله، به روز یکشنبه در صفحه فیسبوک اش نوشت که هردو نامزد ریاست جمهوری، داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی، به اجلاس سران ناتو خواهند رفت. آقای صالح اما توضیح نداده است که آیا ناتو آقایون غنی احمدزی و داکتر عبدالله را دعوت کرده است یا آنها به نمایندگی حکومت افغانستان به ویلز خواهند رفت.

نبود نماینده افغانستان در اجلاس سران ناتو چی پیامدی برای این کشور خواهد داشت تا هنوز واضح نیست اما سرمنشی ناتو چند روز پیش هشدار داد که اگر بن بست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بزودی پایان نیابد، ناتو روی خروج تمام نیروهایش از افغانستان غور خواهد نمود.

XS
SM
MD
LG