لینک های دسترسی

Breaking News

دستور غنی سبب افزایش قیمت زعفران هرات شد


زعفران کاران ولایت هرات می‌گویند که منع واردات زعفران و پیاز آن از ایران به افغانستان باعث شده تا در جریان یک ماه گذشته، ارزش هر کیلو زعفران تولیدی شان در این ولایت تا پنج هزار افغانی افزایش یابد.

پیش از این قیمت یک کیلوگرام زعفران هرات به گفتۀ زعفران کاران هرات، ۵۰۰۰۰ افغانی بود و حال حدود ۵۵۰۰۰ افغانی رسیده است.

زعفران کاران این موضوع را در چهارمین جشنواره ملی گل زعفران در ولایت هرات بیان داشتند که به هدف معرفی ظرفیت زعفران افغانستان و یافتن راهکاری مناسب برای از بین بردن مشکلات موجود بر سر راه کشت این گیاه راه اندازی شده است.

در این جشنواره ده‌ها شرکت زعفران، نمونه‌هایی از گل زعفران تولیدی شان و نحوه پروسس آن را در ۲۳ غرفه به نمایش گذاشتند.

در میان ۳۰ کشور جهان که زعفران کشت می کند، پس از ایران و هند، افغانستان بیشترین زعفران را تولید می کند
در میان ۳۰ کشور جهان که زعفران کشت می کند، پس از ایران و هند، افغانستان بیشترین زعفران را تولید می کند

بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعتی ولایت هرات، می‌گوید که صدور فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، مبنی بر منع واردات زعفران و پیاز آن از ایران، بر افزایش قیمت زعفران این ولایت تاثیرات مثبت گذاشته است.

آقای احمدی گفت "از زمانی که فرمان رئیس جمهور به ارتباط منع پیاز زعفران و خود زعفران از ایران و سایر کشور ها به داخل افغانستان صادر شد ، شما در عمل می‌بینید که یک کیلو زعفران تقریباً نرخش تا پنج هزار افغانی در بازار محلی هرات بلند رفته است و ما یقین داریم که روز به روز زعفران در حال انکشاف است و در بین تمام نباتاتی که کشت می‌شوند، قیمتش خوب است."

زعفران کاران هرات می گویند که واردات زعفران "بی‌کیفیت" از ایران به این ولایت، باعث شده بود تا قیمت زعفران تولیدی آنها کاهش یابد.

به باور آنان، حمایت دولت از زعفران کاران وجلوگیری از واردات زعفران و پیاز آن به طور کامل به کشور باعث خواهد شد تا افراد بیشتری به کشت زعفران روی بیاروند.

زعفران کاران هرات ادعا می کنند که محصولات آنان بهترین در جهان است
زعفران کاران هرات ادعا می کنند که محصولات آنان بهترین در جهان است

گیتا سلیم شاهی، یک تن از زنان زعفران کار هرات، می گوید "وقتی زعفران ایران داخل بازار افغانستان میشد، خواهی نخواهی ما ضررهایی میدیدیم. زعفران ما به فروش نمیرسید و زعفران ایران را میخریدند و خوشبختانه امروز واردات بیرونی بند شده و امیدوار استیم تا قیمت زعفران ما بلند تر برود."

مقام‌های محلی هرات می‌گویند بر اساس سروی وتخمین متخصصان امور زراعتی، امسال در این ولایت بیشتر از ۱۲ تُن زعفران برداشت خواهد شد.

مونسه حسن زاده، معاون والی هرات، همچنان از تلاش های حکومت برای ساخت آزمایشگاه های مدرن و بسته بندی معیاری زعفران جهت رشد بیشتر این گیاه در هرات سخن می‌زند.

خانم حسن زاده می گوید که "دولت افغانستان در راستای رشد گیاه زعفران بسیار متعهد است و به همین منظور کمیته بررسی کننده ای را در راستای کیفیت، کشت و تجارت زعفران انتخاب کرده است که در اسرع وقت کار خود را شروع کرده است و کار آنها ادامه دارد. "

ولایت هرات بیشتر از ۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید می‌کند که قسمتی از محصول زعفران برداشتی در این ولایت به کشورهای استرالیا، چین، ایتالیا، امریکا و امارات متحده عرب صادر می‌شود.

هول فودز، یکی از بزرگترین شرکت های محصولات خوراکی اورگانیک در امریکا، به زودی زعفران تولید شده در افغانستان را در فروشگاهایش در تمام امریکا به فروش عرضه خواهد کرد
هول فودز، یکی از بزرگترین شرکت های محصولات خوراکی اورگانیک در امریکا، به زودی زعفران تولید شده در افغانستان را در فروشگاهایش در تمام امریکا به فروش عرضه خواهد کرد

در حال حاضر، حدود ۳۰ کشور در سراسر جهان به کشت زعفران روی آورده ‌اند که از آن جمله در سال گذشته ایران با تولید ۳۳۶ تن زعفران از رهگذر تولید این مواد در مقام اول، هند با تولید ۲۲ تن در ردۀ دوم و افغانستان با تولید ۱۰.۶ تن در جایگاه سوم قرار گرفت.

در همین حال، کارشناسان اقتصاد به این باوراند که منع واردات زعفران از ایران از سوی حکومت افغانستان در مخالفت به اصول بازار آزاد قرار دارد و احتمال می رود که ایران نیز در مقابل کالا های صادراتی افغانستان به آن کشور، دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

XS
SM
MD
LG