لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار رهبر شبکۀ حقانی با دیپلومات سعودی در پاکستان


جلال الدین حقانی در زمان طالبان وزیر قبایل و سرحدات بود
جلال الدین حقانی در زمان طالبان وزیر قبایل و سرحدات بود

سفارت عربستان سعودی در اسلام آباد با شبکۀ حقانی در تماس بوده و حتا به رهبر آن گروه زمینه سازی کرده است که با وصف تحریم سفر، برای درمان به بیرون از پاکستان سفر کند.

وبسایت ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری مدارک دال بر تماس مقام های سعودی با رهبران شبکۀ حقانی را فاش کرده است اما جزئیات فراوانی در این مورد ارایه نکرده است.

وزارت خارجۀ عربستان سعودی از موقف آن کشور در قبال سیاست خارجی اش دفاع کرد، اما بدون رد یا تایید صحت اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس، از شهروندان سعودی خواست که آن را نادیده بگیرند.

در یکی از اسناد "محرم" افشا شده که عبدالعزیز ابراهیم صالح الغدیر آن را امضا کرده است، دیدار سفیر عربستان سعودی در اسلام آباد با نصیرالدین حقانی پسر جلال الدین حقانی تایید شده است.

محل این دیدار که به تاریخ ۱۵ فبروری ۲۰۱۲ صورت گرفته بود، مشخص نشده است، اما به نقل از نشریۀ دان چاپ پاکستان، سفیر عربستان سعودی یا در مقر سفارت یا در اقامتگاه خود با مهمانانش دیدار می کند؛ دو محلی که زیرنظارت شدید نیروهای امنیتی و استخباراتی پاکستان قرار دارد.

مشتاق یوسفزی، خبرنگار و کارشناس سیاسی در پاکستان به صدای امریکا گفت که عربستان سعودی به خاطر سود خود برخی عناصر دخیل در جنگ افغانستان را حمایت می کند که به گفتۀ وی شبکۀ حقانی یکی آن است. آقای یوسفزی می گوید که حمایت سعودی از شبکۀ حقانی در گذشته وجود داشت، اکنون ادامه دارد و در آینده نیز چنین خواهد بود.

سند دیگری که از سوی ویکی لیکس فاش شده است به مکاتبۀ مورخ ۲۵ فبروری ۲۰۱۲ میان سفارت عربستان سعودی و شبکۀ حقانی در مورد بیماری جلال الدین حقانی رهبر این شبکه اشاره می کند، هرچند در این سند علت اصلی بیماری وی مشخص نشده است.

جلال الدین حقانی پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ به وزیرستان شمالی پناه برد و به دلیل بیماری وی، از آن زمان تا کنون سراج الدین حقانی پسر ارشدش عملیات این شبکه را اداره می کند. شبکۀ حقانی مسوول یک سلسله حملات مرگبار در افغانستان خوانده شده است.

جنگجوی افغان با پاسپورت سعودی

جلال الدین حقانی از ۳۱ جنوری ۲۰۰۱ تا کنون درج فهرست سیاه سازمان ملل متحد است. مندرجات قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار سایر تحریم ها، حقانی را از سفر به خارج بازداشته و هر کشور و نهاد را نیز از مساعدت با وی نهی می کند.

ویکی لیکس همچنان افشا کرده است که جلال الدین حقانی در زمان جهاد پاسپورت عربستان سعودی داشت. در اسناد افشا شده آمده است که نصیرالدین حقانی در دیدار با سفیر عربستان سعودی، پاسپورت پدرش را به سفارت تحویل داده است، اما توضیح داده نشده است که دلیل این اقدام چه بوده است که شاید هم دلیل آن تمدید اعتبار پاسپورت بوده باشد.

اما هیچ سند افشاشده زمان سفر جلال الدین حقانی را به سعودی افشا نکرده است و یا هم اینکه آیا او واقعاً به آن کشور سفر کرده است یا خیر.

در همین حال سعید نظیر افسر پیشین ارتش پاکستان به صدای امریکا گفت که تماس سعودی و شبکۀ حقانی موضوع جدیدی نیست و از دید او، مسافرت رهبر آن شبکه به بیرون از پاکستان با رضایت پاکستان صورت گرفته است.

دیدار نصیرالدین حقانی با سفیر پاکستان -۱۵ فبروری ۲۰۱۲ - یک شب پیشتر از دیدار حامد کرزی رئیس جمهور پیشین پاکستان با آصف علی زرداری رئیس جمهور و اشفاق پرویز کیانی لوی درستیز پیشین پاکستان صورت گرفته بود.

در یکی از اسناد افشا شدۀ ویکی لیکس آمده است که در این دیدار جنرال کیانی از آقای کرزی خواسته بود که با رهبر شبکۀ حقانی دیدار کند و کرزی در پاسخ گفته بود که برای دیدار با رهبران شبکۀ حقانی اشکالی ندارد، اما هراس دارد که رهبران آن شبکه مایل به دیدارش نباشند.

پاکستان همواره به داشتن ارتباط با شبکۀ حقانی متهم شده است. تازه ترین گزارش وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد دهشت افگنی نیز حاکی از آن است که پاکستان همواره به رهبران شبکۀ حقانی پناهگاه امن فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG