لینک های دسترسی

Breaking News

آیا دور جدید مسابقه تسلیحاتی بین امریکا و روسیه آغاز شده است؟


میزایل های زمین به هوای اس ۴۰۰ روسی (عکس از آرشیف)
میزایل های زمین به هوای اس ۴۰۰ روسی (عکس از آرشیف)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه چهاردهمین سخنرانی سالانه خود را در برابر قانونگذاران کشورش ایراد کرد.

این آخرین سخنرانی سالانه آقای پوتین به پارلمان روسیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ مارچ است – انتخاباتی که انتظار می رود ولادیمیر پوتین برای بار دیگر به آسانی در آن برنده شود.

پوتین گفت که بهبود رفاه و آسایش روس ها بزرگترین اولویت او می باشد. رئیس جمهور روسیه افزود که ۲۰ میلیون روس هنوز هم در آن کشور زیر خط فقر زندگی می کند و این وضعیت برای مسکو "غیر قابل قبول" است.

اما آنچه توجه جامعه جهانی را جلب کرد، تعهد پوتین روی افزایش بودجه در بخش صحت، آموزش و انکشاف شهری نبود بلکه تاکید رئیس جمهور روسیه روی افزایش توانایی های تسلیحاتی به ویژه سلاح های هسته یی آن کشور بود.

ولادیمیر پوتین از ساخت یک نوع جدید میزایل کروز توسط روسیه خبر داد که به گفته وی دستگاه های ضد میزایل و دافع هوای نیرو های امریکایی مستقر در اروپا و آسیا توانایی کشف و سقوط دادن آن را ندارد.

پوتین همچنین گفت که روسیه یک میزایل بالستیک جدید قاره پیما با "بُرد نامحدود" ساخته که می تواند هدف را با عبور از قطب شمال و جنوب مورد حمله قرار بدهد.

اما کارل بلد، صدر اعظم پیشین سویدن در واکنش به این اظهارات آقای پوتین گفته است که افزایش توانایی های تسلیحاتی روسیه می تواند ثبات استراتیژیک جهان را بر هم بزند و آغازگر یک مسابقه جدید تسلیحاتی باشد.

مایکل مک فال، سفیر پیشین ایالات متحده در مسکو نیز بر آغاز مجدد مذاکرات در مورد کنترول تسلحیات بین امریکا و روسیه تاکید ورزیده است.

این دیپلومات پیشین امریکایی روز پنجشنبه در تویتر خود نوشت: "سخنرانی امروز پوتین در مورد سلاح های جدید هسته یی اش که ما را (امریکا) نشانه گرفته است، ترمپ را باید بیدار کند."

او در ادامه این تویت خود نگاشته که پرده برداری از سلاح های جدید و پیشرفته روسیه نشانه بازگشت به "جنگ سرد" نبوده اما نمایانگر یک "صلح گرم" می باشد.

میزایل جدید قاره پیمای روسی که به گفته پوتین "بُرد نامحدود" دارد.
میزایل جدید قاره پیمای روسی که به گفته پوتین "بُرد نامحدود" دارد.

​آنچه می تواند قاعده بازی را از رهگذر ثبات استراتیژیک در جهان تغییر بدهد، انکشاف همان میزایل بالستیک قاره پیما توسط روسیه است که دارای برد نامحدود می باشد.

به گفته رئیس جمهور پوتین، این میزایل توانایی حمل کلاهک هسته یی را دارد، مسیر پرتاب آن غیر قابل پیشی بینی می باشد و افزون بر این، تمام دستگاه های دافع هوا و ضد میزایل موجود و آینده، توانایی ردیابی و سقوط این میزایل جدید روسی را ندارد.

پوتین پس از پرده برداشتن از انکشاف و ساخت جدیدترین و قدرتمندترین سلاح های روسی گفت: "روسیه یک قدرت هسته یی بود اما هیچ کس به حرف ما گوش نمی داد. اکنون باید حرف ما شنیده شود."

دیمیتری ترینن، رئیس مرکز پژوهشی کارنیگی در مسکو می گوید که اختصاص دادن نیم از زمان سخنرانی سالانه پوتین در پارلمان روسیه به ارایه معلومات در مورد توانایی های جدید تسلیحاتی جدید آن کشور نشان می دهد که امریکا و روسیه چه اندازه به یک رویارویی نظامی با هم نزدیک شده اند.

برخی تحلیلگران می گویند که اعلام مسابقه جدید تسلیحاتی توسط ولادیمیر پوتین تلاشی برای جلب آرای رای دهندگان روس است.

هر چند نظر سنجی ها نشان می دهد که میزان محبوبیت پوتین بلند بوده و انتظار می رود او در انتخابات پیشرو برنده شود، اما کرملین نگران بی علاقگی رای دهندگان می باشد و می خواهد میزان اشتراک رای دهندگان را در انتخابات ۱۸ مارچ بلند ببرد.

در همین حال، ادعای ولادیمیر پوتین در مورد افزایش توانایی های تسلیحاتی روسیه شک و تردید واشنگتن را برانگیخت.

دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت که کشورش از دیر زمانی فعالیت های تسلیحاتی روسیه را زیر نظر داشته و از سخنرانی پوتین در مورد سلاح های جدید روسی "متعجب" نشده است.

خانم وایت افزود: "سلاح های (روسی) که در مورد آن بحث شد، از دیر زمانی روی انکشاف آن کار می شد."

جان رود، معاون وزارت دفاع امریکا نیز اظهارات اخیر پوتین در مورد سلاح های روسی را کم اهمیت جلوه داد و گفت که این اظهارات همسو به آنچه است که مقام های روسی قبلاً بیان کرده اند.

XS
SM
MD
LG