لینک های دسترسی

Breaking News

خودکشی میان جوانان افغان افزایش یافته است - وزارت صحت


به دلیل افزایش خودکشی در افغانستان، حکومت آن کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی، استراتیژی ملی وقایه از خودکشی را تصویب کرده است.

وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف، امور زنان، کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شهرسازی و مسکن و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، وزارت صحت عامۀ افغانستان را در تطبیق این استراتیژی کمک می‌کند.

به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان، برنامه تطبیقی این راهبرد برای پنج سال، در آینده نزدیک تهیه خواهد شد.

ارقام این وزارت نشان می‌دهد که آمار خودکشی در میان زنان به دلیل خشونت‌های جنسیتی، افزایش یافته است.

داکتر بشیر سروری، مسؤول بخش صحت روانی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که به دلیل این که خانواده‌ها خودکشی را عمل ناپسند می‌دانند از ثبت آن خودداری می‌کنند و در بسیاری موارد، واقعات خودکشی، تحت عناوین دیگر به ثبت می‌رسد.

به گفته داکتر سروری،ارقام خودکشی در افغانستان سالانه به بیش از یک هزار می‌رسد و بیشتر جوانان اقدام به خودکشی می‌کنند.

آقای سروری گفت"وقتی ما به شفاخانه‌ها مراجعه کنیم هرشب ده‌ها واقعه را می‌بینیم که به نام تسمم یا به نام تصادف، یا به نام خوردن ادویه مرگ موش، یا دوای طبی، تعدادی زیادی را می‌بینید که کوشش کرده اند به زندگی خود خاتمه دهند."

رئیس صحت روانی وزارت صحت أفغانستان می افزاید که این افراد تحت همین نام‌ها در شفاخانه راجستر می‌شود، تحت نام خودکشی (راجستر) نمی‌شود، و این در هر شفاخانه و هر ولایت معمول است، این میزان بلند است یعنی نشان می‌دهد که افراد دست به خودکشی می‌زنند و به دیگر نام‌ها ثبت می‌شوند".

وزارت صحت افغانستان گفته است که این کشور در شمار آن کشورهایی قرار دارد که میزان خودکشی در آن، بلند بوده و این وزارت، از سال ۲۰۰۷ تا اکنون، ۷۵۰ مشاور روانی را در مراکز صحی برای ارائه مشوره‌ های روانی گماشته است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، یک هزار و ۲۰۵ واقعۀ خودکشی در وزارت صحت افغانستان ثبت شده که از آن میان ۶۰۵ تن زن و ۶۰۰ تن مرد بوده اند.

براساس سروی موسسه میدیکا در سه ولایت کابل، هرات و میدان وردگ در سال ۲۰۰۶ میلادی، دو هزار ۳۰۰ تن خودسوزی کرده اند که ۹۰ درصد آنان، دختران بین ۱۴ تا ۱۹ سال بوده اند و به دلیل خشونت‌های خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده اند.

موسسه میدیکا برای زنان متضرر از خشونت، خدمات روانی، اجتماعی و حقوقی را ارائه می‌کند.

داکتر ناجیه طارق، معین پیشین وزارت صحت عامه افغانستان و مسؤول در موسسۀ میدیکا به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که خودکشی در میان زنان جوان، در روستاها بیشتر است.

خانم طارق می گوید"بیشتر این خودکشی‌ها در اطراف است، به خاطر اینکه ازدواج‌های اجباری است، بدل است، طویانه‌های بسیار گزاف است، مشکلات قومی است و بیشتر در بین جوانان (زن‌های جوان)، خودکشی‌ها دیده می‌شود و در مرکز هم موضوع بیکاری است، و بیشتر در بین کسانی که سواد ندارند و یا بسیار کم سواد اند، این (خودکشی) زیادتر دیده می‌شود".

خانم طارق گفت که برای کاهش ارقام اقدام به خودکشی در میان زنان جوان، باید قوانین حمایت از زنان تطبیق شود، عاملان خشونت علیه زنان مجازات شوند و مشاوره‌های روانی برای زنان متضرر درنظر گرفته شود.

هرچند در سراسر جهان، آمار خودکشی در میان مردان بیشتر است؛ اما در افغانستان برعکس، بیشتر زنان اقدام به خودکشی می‌کنند. ولی در افغانستان، قوانین از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، حمایت نمی‌کند.

دهم سپتمبر برابر با ۱۹ سنبله، روز جهانی پیشگیری از خودکشی است. براساس ارقام موجود ، در هر دقیقه، دو تا سه نفر در سراسر جهان خودکشی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG