لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۲۰۰ مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان در زندان‌های پاکستان افگنده شده اند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات پاکستانی روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) گفتند که پولیس این کشور طی عملیات‌ متعدد کم از کم ۱۲۰۰ شهروند افغان را بازداشت کرده اند که بدون داشتن مدارک اقامت و ویزه در پاکستان به سر می‌بردند.

بازداشت این افغان‌ها پس از آن خبرساز شد که تصاویری از کودکان افغان در پشت سلول‌های زندان مرکزی کراچی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

مقامات پولیس پاکستان گفته اند که بازداشت شدگان پس از گذراندن دوران محکومیت و یا پس از آن که اسناد آزادی آنان توسط وکلای شان تکمیل شود به افغانستان برگشت داده خواهند شد.

گل دین، یکی از مقامات قنسولگری افغانستان در کراچی گفت که با مقام‌های پاکستانی در مورد "بازگشت سریع و با عزت" شهروندان افغان به کشورشان در تماس است.

اگرچه پاکستان مرتباً افغان‌های فاقد مدرک سفر و اقامت را بازداشت کرده است، اما عملیات‌ متعدد و ظاهراً هماهنگ شده از ماه اکتوبر برای بازداشت افغان‌های بدون مدرک به ویژه در کراچی تشدید یافته است.

براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر پاکستان که در ماه جاری منتشر شد، حداقل ۱۳۹ زن و ۱۶۵ کودک افغان در زندان مرکزی کراچی در بند افگنده شده اند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که مقامات حکومت طالبان نگرانی خود را در این مورد به مقام‌های مسوول پاکستانی ابراز کرده اند. او گفت که با وصف وعده‌های مکرر مقام‌های پاکستانی در مورد "آزادی فوری این بازداشت‌شدگان" تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است.

بلخی گفت: "ما معتقدیم که چنین رفتار تحقیر آمیز با افغان‌ها در پاکستان به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست." او افزود که به افغان‌ها توصیه می‌شود "به جز از موارد بسیار ضروری و بدون مدارک مناسب" وارد پاکستان نشوند.

در همین حال مرتضی وهاب، سخنگوی حکومت ایالتی سند گفته است که پولیس اخیراً تنها افغان هایی را بازداشت کرده که بدون مدرک در این ایالت اقامت داشتند، اما شمار بازداشت‌شدگان را ارایه نکرده و افزوده است که آنان از پاکستان اخراج خواهند شد.

اما مونیزه کاکر، وکیل مدافعی که افغانان در بند را کمک می‌کند گفته است که کم از کم ۱۴۰۰ افغان در زندان‌های کراچی محبوس استند.

کاکر افزود: "ما مطمین نیستیم که دقیقا چه تعداد افغان‌ها در حال حاضر در زندان‌های پاکستان نگهداری می‌شوند." او گفت که "تا کنون، آزادی صدها افغان را به کشورشان تسهیل کرده ایم".

کاکر گفت که برخی از زنان باردار افغان که برای درمان و یا سایر دلایل از افغانستان آمده اند، در میان کسانی هستند که در کراچی و سایر نقاط ایالت سند بازداشت شده اند. او گفت که یکی از زنان زندانی افغان اخیراً در زندان حیدرآباد فرزند خود را به دنیا آورد.

او افزود که ده ها افغان در ماه گذشته پس از اتمام دوران محکومیت خود که معمولاً تا دو ماه طول می‌کشد، به افغانستان برگردانده شدند. با این حال، او پیشنهاد کرد که چنین مجازات باید فقط شفاهی و نمادین باشد تا بازداشت شدگان بتوانند به سرعت به کشورشان بازگردانده شوند.

در همین حال سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان رهبری می‌شود، تایید کرده است که حدود ۱۵۰۰ مهاجر افغان فاقد مدرک در پاکستان زندانی اند و تلاش‌ها برای رهایی آنان ادامه دارد.

این سفارت به تاریخ ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از جملۀ حدود ۲۰۰۰ مهاجر افغان که در پاکستان زندانی شده، طی سه ماه گذشته بیش از ۵۰۰ نفر آنان از زندان‌های مختلف آن کشور آزاد شده اند.

سفارت افغانستان در پاکستان همچنان گفته است که با وزارت خارجه و وزارت مهاجرین پاکستان در مورد بازداشت افغان‌ها در مناطق مختلف این کشور، به ویژه شهر کراچی، در تماس اند.

بر اساس معلومات ادارهٔ مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر در پاکستان در حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان زیست دارند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG