لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تلاش‌ها برای رهایی ۱۵۰۰ مهاجر زندانی افغان در پاکستان جریان دارد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان رهبری می‌شود، تایید کرده است که حدود ۱۵۰۰ مهاجر افغان فاقد مدرک در پاکستان زندانی اند و تلاش‌ها برای رهایی آنان ادامه دارد.

این سفارت ناوقت یکشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از جملۀ حدود ۲۰۰۰ مهاجر افغان که در پاکستان زندانی شده، طی سه ماه گذشته بیش از ۵۰۰ نفر آنان از زندان‌های مختلف آن کشور آزاد شده اند.

سفارت افغانستان در پاکستان همچنان گفته است که با وزارت خارجه و وزارت مهاجرین پاکستان در مورد بازداشت افغان‌ها در مناطق مختلف این کشور، به ویژه شهر کراچی، در تماس اند.

اعلامیه افزوده است: "یکشنبه ۲۷ قوس ۱۴۰۱ وزارت‌های امور خارجه و مهاجرین پاکستان در خصوص رفع سریع مشکلات مذکور به سفارت اطمینان داد. در همین راستا ، وزارت مهاجرین پاکستان وعده داده است که تا سه هفته آینده مشکلات مربوط به بازداشت مهاجرین و مسافرین افغان حل خواهد شد."

این در حالی است که در میان مهاجرین زندانی افغان در پاکستان زنان، کودکان، کهن‌سالان و بیماران نیز شامل اند.

براساس گزارش‌ها، شماری از مهاجرانی که از بند رها شده اند گفته اند که برای تداوی به پاکستان رفته بودند و بدون دلیل بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها،‌سفارت افغانستان در اسلام‌آباد برای کمک به حل و فصل دوسیه‌های افغان‌های بازداشت‌شده در محاکم و نهادهای رسمی پاکستان با تعدادی از وکلا تماس گرفته است.

در این حال، خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، روز گذشته در مراسم روز جهانی مهاجرت، از جامعۀ بین المللی و کشورهای همسایۀ افغانستان خواست که با پناهجویان افغان برخورد قانونی داشته باشند.

حقانی تاکید کرد که مهاجران افغان در سراسر جهان با مشکلات مختلف مواجه اند و از حقوق شان محروم اند. او تاکید کرد که کشورها باید در زمینۀ تطبیق کنوانسیون مهاجرت ژنیو جدی عمل کنند تا مهاجران به حقوق شان دسترسی یابند.

این مقام طالبان بدون نام بردن از کشور مشخصی گفت: "زندانیانی (مهاجرین افغان) که جرم کرده اند، ما آماده‌ایم که در بخش وکالت و اعادۀ حقوق با آن کشور حل و فصل کنیم، ولی مردمی که جرم قانونی ندارند و صرف مشکل اسناد دارند، مهربانی کنند در زمینۀ بازگشت آن مهاجران همکاری کنند."

این در حالی است که دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که هزاران مهاجر افغان در جستجوی امنیت و زندگی بهتر به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند. به گفتۀ این اداره،‌ ترس از بازداشت و اخراج در این کشورها، مهاجرین را از جستجوی کمک‌های نجات دهنده باز می‌دارد.

اوچا تاکید می‌کند که برای ایجاد اعتماد و بهبود مصوونیت مهاجران در موقعیت‌های آسیب‌پذیر، حقوق آنها باید رعایت شود.

بر اساس گزارش‌های ملل متحد و نهادهای بین‌المللی دیگر، در یک‌ونیم سال گذشته – با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان – یک میلیون افغان به ایران و حدود ۲۵۰ هزار نفر دیگر به پاکستان رفته اند.

آمار وزارت وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان نشان می‌دهد که با وجود تسریع برگشت مهاجران افغان به کشورشان از اگست سال گذشته به این طرف، هنوز هم هفت میلیون افغان در کشورهای همسایه و سایر جهان در مهاجرت به سر می‌برند.

بر اساس آمار این وزارت، در بیش از یک‌ونیم سال گذشته حدود یک میلیون افغان به کشورشان بازگشته اند.

XS
SM
MD
LG