لینک های دسترسی

Breaking News

آنچه مادران باردار و شیرده باید در مورد دوا ها بدانند


مادران باردار و شیرده پیش از اخذ دوا باید در مورد تاثیرات آن بدانند
مادران باردار و شیرده پیش از اخذ دوا باید در مورد تاثیرات آن بدانند

ادارۀ مواد غذایی و دوای ایالات متحده گزارش می دهد که شماری از زنان در جریان بارداری سه تا پنج دوای مختلف را مصرف می کنند و شماری هم در هنگام شیردهی دوا های مختلف را اخذ می کنند. این در حالی است که میلیون ها زن دیگر همزمان با اینکه چندین دوا را اخذ می کنند، در تلاش حمل گرفتن اند.

در حالی که این دوا ها ممکن برای کنترول امراض مختلف مثل فشار بلند خون ، شکرخون یا دیابت و بیماری های روانی ضروری باشد، همچنان ممکن است که این دوا ها به یک جنین در حال رشد و یا یک کودک شیرخوار صدمه برساند.

در قسمت مصئون بودن دوا به مادر و کودک، تا کنون از یک سیستم دیرینه برای درجه بندی دوا ها کار گرفته میشود و تمام دوا ها به دسته های A، B، C، D تا X تقسیم میشود طوری که دوای شامل در درجه A حداقل و درجه X حد اکثر خطر را سبب می شود.

اما به گفتۀ داکتر ادوارد مک ایبی رئیس اداره مارچ آف دایمز این سیستم بسیار مغلق میباشد. به گفتۀ آقای مک ایبی سیستمی که قبلآ استفاده می شد، نه به مصرف کننده ها و نه هم به دست اندرکاران طبی معلوماتی میداد.

ابیلیفای دوایی است که برای کمک به افراد مبتلا به اختلال بی ثباتی مزاجی یا دو قطبی، مورد استفاده قرار می گیرد و یک دوای طبقه C است. اما هیچ معلوماتی از آن چاپ نشده و هیچگونه مطالعه هم روی انسان ها صورت نگرفته است که نشان دهندۀ تاثیرات ممکنه آن برجنین یا نوزاد شیر خوار باشد.

یک اعلامیه مطبوعاتی آنلاین، توسط ادارۀ مواد غذایی و ادویه ایالات متحده حاکیست که این سیستم طبقه بندی پنج حرفه با یک سیستم جدید که جزئیات بیشتر را به دسترس مصرف کننده ها قرار می دهد، تعویض خواهد شد تا داکتران با مریضان خود در انتخاب بهتر دوا و در مورد خطرات ناشی از برخی دوا ها که در دوران بارداری و یا در حال تغذیه طفل استفاده می گردد، مشورت کنند.

ادارۀ مارچ آف دایمز برای کاهش نقایص ولادی و تولد قبل از وقت کار می کند. داکتر مک ایبی تصمیم جدید این اداره را استقبال کرد اما می گوید که به آزمایشات کلینیکی و تحقیقات بیشتر ضرورت است.

مک ایبی می گوید مشکل اساسی این است که شمار زیاد دوا هایی وجود دارد که در انتخاب آن معلومات بیشتر در دسترس قرار ندارد.

مادران حامله و شیرده چگونه بدانند که کدام دوا ها برای شان مصئون اند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00

XS
SM
MD
LG