لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان حقوق زن: نشست دوحه در مورد افغانستان 'مشروعیت' ندارد


شماری از مدافعان حقوق زن در افغانستان از برگزاری نشستی در دوحه، پایتخت قطر، که قرار است به میزبانی منشی عمومی ملل متحد برگزار شود، انتقاد کرده و گفته اند که این نشست مشروعیت ندارد، به گفتهٔ آنان، از زنان افغان دعوت صورت نگرفته است.

قرار است نشستی درباره افغانستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیشرو به میزبانی انتونیو گویترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

سازمان ملل متحد گفته است که نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان با اشتراک در این نشست در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

اما شماری از مدافعان حقوق زن می‌گویند که این نشست از مشروعیت زنان افغانستان برخوردار نیست، چون حتا یک کرسی برای آنان در این نشست در نظر گرفته نشده است.

نسرین فرامرز، معاون "جنبش شنبه‌های ارغوانی" به صدای امریکا گفت که هر نشست در مورد افغانستان در غیاب زنان این کشور برگزار شده و حقوق و جایگاه آنان نادیده گرفته شده است. به گفتۀ فرامرز، در چنین نشست‌ها حقوق بشری و ارزش‌های دموکراسی همواره زیرپا شده است.

او گفت:‌"در صورتی که روی آیندۀ مردم افغانستان تصمیم گرفته می‌شود، نیاز است که همۀ اقشار جامعه در آنجا اشتراک داشته باشتد، نماینده‌‌هایش حضور داشته باشد، به ویژه جندر باید رعایت شود. حضور زنان حتمی و یک نیاز مبرم بود که در این نشست باید می‌بود که متاسفانه رعایت نشده است."

به باور این مدافع حقوق زنان، بدون اقدام جدی علیه طالبان، با برگزاری چنین نشست‌ها زمان هدر می‌رود و طالبان پایه‌های قدرت شان را هر روز در افغانستان مستحکم‌تر می‌کنند.

به گفتهٔ فرامرز،‌ با تعریفی که این گروه در نزد خود دارد، در ساختار نظام مورد نظر طالبان، حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان گنجایش ندارد و اگر طالبان می‌خواهند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های قومی – مذهبی رعایت گردد، باید به فکر ساختار سیاسی دموکراتیک باشند.

او گفت:‌"یک حکومت دموکراتیک و همه‌شمول اینها باید تشکیل بدهند، روی ساختارش کار بکنند و تصمیم بگیرند."

مولوده توانا، عضو "ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان" نیز گفت که در نشست ملل متحد در دوحه، بر اساس فهرست هایی که نشر شده، بار دیگر چهره های تکراری حضور خواهند داشت و به نمایندگی از زنان و قشر آسیب پذیر افغانستان، قربانیان و رسانه‌های افغانستان کسی حضور ندارند.

توانا معتقد است که این نشست احتمالاً رایزنی برای به رسمیت شناختن طالبان و تعامل با این گروه است و این نشست برای این ایتلاف قابل قبول نیست.

این عضو ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان افزود: "ما از سرمنشی سازمان ملل متحد منحیث داعیه‌دار دموکراسی و کسی که سردمدار حقوق شهروندی است منحیث یک فرد یا شهروند افغانستان تمنا دارم که رایزنی‌ها را به خاطر تعامل با طالبان خاتمه بدهد."

در این حال، ملا عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرای حکومت طالبان، در دیدار با مارکس پوتزل، معاون سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحدر در افغانستان (یوناما) گفته است که حکومت طالبان امیدوار است تا اشتراک کنندگان نشست دوحه با توجه به "اقدامات مثبت و مهم حکومت" آن گروه، تصمیم‌های موثر و مثبتی اتخاذ کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که نشست دوحه باید حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه وضعیت اسفناک زنان و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به حاشیه رانده شده را در آجندای خود قرار بدهد.

این کمیسیون تاکید کرده است که هر نوع تلاش برای به رسمیت شناسی طالبان، در شرایط کنونی منتفی و غیرقابل قبول برای مردم افغانستان است.

در اعلامیه این کمیسیون آمده است: "این بحث در هیچ صورتی شامل اجندای نشست دوحه و هیچ نشست دیگر نباشد. چون گروه طالبان، علاوه بر اینکه پیشینۀ سیاه در عرصۀ نقض حقوق بشر دارد، امروزه نیز با ارزش‌ها و موازین حقوق بشر و اصول پذیرفته‌ شدۀ دموکراتیک در تقابل آشکار قرار دارد."

این کمیسیون تاکید کرد که هیچ دلیلی سیاسی و استراتیژیک نباید سبب معامله با حقوق بشری شهروندان افغانستان گردد. در صورتی که حقوق بشر از جایگاه اصلی‌اش در این نشست ها نزول کند، در آن صورت سازمان ملل متحد از اصول اساسی خود عدول کرده و سبب کاهش اعتبار این سازمان در سطح بین المللی می‌شود.

XS
SM
MD
LG