لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان امریکایی چوب قویتر از فولاد ساختند


چوب عادی و چوب ده مرتبه قوی شده
چوب عادی و چوب ده مرتبه قوی شده

دانشمندان پوهنتون مریلند ایالات متحده، یک مادۀ فوق العاده قویتر، سبک تر و ارزانتر از فولاد ساخته اند.

این ماده کدام ترکیب جدید فلز با فلز نیست بلکه همان چوب است.

تحقیق کنندگان با استفاده از مواد کیمیایی، حرارت و فشار، چوب را سه مرتبه متراکم تر و ده مرتبه قویتر ساخته اند.

لیانگبینگ هو، معاون این تحقیق در پوهنتون مریلند می گوید که این مادۀ تازه به دست آمده می تواند با بعضی از قویترین مواد در بازار رقابت کند.

آقای هو می گوید "ما علاقمند جایگزین کردن فایبر های فولادی و کاربنی با ساختار های چوبی استیم."

این محقق پوهنتون مریلند می گوید از آنجاییکه روند قوی ساختن و متراکم ساختن چوب، مواد خام اضافی و ویژه یی را نیاز ندارد، لذا محصول نسبتاً ارزان خواهد بود.

هو می گوید "می توانیم با چوب بسیار ارزان یا هم قیمتی و بسیار گرانبها، این کار را آغاز کنیم. اما در ختم کار، محصول به دست آمده از هر دو نوع چوب یکسان خواهد بود."

لیانگبین هو، رئیس تحقیق کنندگان پوهنتون ایالت مریلند
لیانگبین هو، رئیس تحقیق کنندگان پوهنتون ایالت مریلند

آنچه تحقیق کنندگان برای تولید "چوپ عالی" کلیدی عنوان می کنند، دور کردن یک پولیمر طبیعی موجود در چوب است که لیگنین نامیده می شود.

پولیمر به ترکیب یا ترکیبی از ترکیبات کیمیایی اطلاق می گردد که اساساً واحد های ساختاری یک ماده در کنار هم قرار گرفته آن را شکل می دهند.

آقای هو می گوید "لیگنین به مثابۀ یک اتصال دهنده، تمام اجزا و عناصر شامل در یک چوب را باهم نگهمیدارد."

هو می افزاید که آنان دریافتند که قادر اند برای متراکم ساختن کامل چوب، باید بعضی از این اتصال دهنده ها را از ترکیب چوب دور سازند.

چوب به دست آمدۀ پس از آزمایش کیمیایی، در ترکیب خود حاوی نیم لیگنین عادی می باشد.

به گفتۀ تحقیق کنندگان پوهنتون مریلند، بعد از آن، چوب یک روز با فشار داغ مواجه گردیده که این روند، چوب را به اندازه یی قوی می سازد که از آن یک موتر، طیاره، توربین های بادی و بسا وسایل دیگر را می توان ساخت.

یافته های این تحقیق را می توان در نشریۀ طبیعت مطالعه کرد.

تحقیق کنندگان می گویند که چوب فوق العاده قوی، در مقایسه با آهن و فولادی که با آن تبدیل می گردد، تاثیرات کمتر محیطی دارد؛ اما فرآیند آن عاری از آلودگی هوا نیست. روند تولیدی آن چوب همان مواد کیمیایی را نیاز دارد که برای تولید کاغذ از آن استفاده می شود.

هو و همکاران وی در پوهنتوان ومریلند، در یافتند که می توانند از این مواد نهایت معمولی و عادی در موارد نهایت غیرمعمولی استفاده کنند.

آنان از این چوب فوق العاده قوی، باتری های چوبی ساخته و با دور کردن لیگنین و تعویض آن با یک پولیمر پاک، چوب و کاغذ شفاف نیز ساختند.

XS
SM
MD
LG