لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش جهانی: افغانستان، محیط تازۀ تجارت در منطقه


افغانستان نسبت به سال های گذشته محل خوبی برای گشایش تجارت های تازه تبدیل شده و در بین کشور های جنوب آسیا نیز جایگاه بلندی یافته است.

این مطلب در گزارش تازۀ بانک جهانی نشر شده که گفته است افغانستان از طریق کاهش زمان و هزینۀ لازم برای به دست آوردن جواز تجارتی و سرمایه گذاری آسان کردن تفتیش، روند آغاز تجارت جدید را ساده ساخته است.

قربان حقجو، مدیر عامل اتاق های تجارت افغانستان با تایید یافته های گزارش بانک جهانی موجودیت مشکلات بزرگ سرمایه گذاری خصوصی را در افغانستان برجسته می سازد.

آقای حقجو گفت عدم ثبات و اعتماد مردم نسبت به آینده یک مشکل عمده است که سرمایه گزاری ها را کند ساخته است. دوم، موجودیت مشکلات ترانزیتی و تجارتی با کشورهای همسایه است زیرا افغانستان کشوری محاط به خشکه است. او گفت دست کشورهای همسایه به برهم زدن امنیت، همه گی، یک نوع تشویش را برای کشورهایی که می خواهند سرمایه گزاری کلان را در بخش معادن افغانستان به میلیاردها دالر داشته باشند، ایجاد می کند.

حقجو افزود تعهد کشورهای همسایه وهمگرایی اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه یک پیش شرط برای جلب سرمایه گذاری های مطلوب در افغانستان است.

سنگاپور در بین ۱۰ کشوری جایگاه خود را حفظ کرده که مساعدترین فضای سرمایه گذاری در آن حاکم است.

ایالات متحده، چین، هانگ کانگ، گرجستان، زیلاند جدید، اوکراین ساحل عاج و روسیه در بین کشور های قرار دارند که بهترین فضای سرمایه گذاری در آنها موجود می باشد.

افزایش محصولات زراعتی

درهمین حال، وزیر زراعت افغانستان در مراسم افتتاح یک نمایشگاه در کابل گفت محصوات زراعتی بخصوص میوه این کشور نسبت به سال گذشته تا چهل درصد افزایش یافته است.


محمد آصف رحیمی گفت ارقام ابتدایی نشان می دهد که در حاصلات غله در سال جاری تا سه درصد افزایش به عمل آمده است.

آقای رحیمی گفت سال گذشته افغانستان با حدود چهارصد هزار تن کمبود غله مواجه بود که باید از خارج وارد می کرد اما امسال به گفته او این کشور به حدود دو تا دوصد و پنجاه هزار تن غله نیاز خواهد داشت که از بیرون وارد کند.

اما کریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور که در مراسم افتتاح این نمایشگاه حضور داشت گفت هنوز هم محصولات زراعتی افغانستان در مارکیت های جهانی جایگاه ثابت ندارد و این مساله توانسته در رشد محصولات مشکل ایجاد کند.

مشکل بازاریابی

کریم خلیلی می گوید این گونه نمایشگاه ها میتوانند زمینه بازاریابی را برای محصولات زراعتی افغانستان فراهم کند.


آقای خلیلی افزود "یکی از مشکلات اساسی بر سر راه رشد محصولات زراعتی در کشور مساله بازار یابی است، محصولات زراعتی ما با وجود داشتن کیفیت و قدرت رقابت به دلیل همین مشکل هنوز هم نتوانسته که جایگاه مناسب خود را در سطح بازار های منطقه و جهان پیدا کند."

انواع میوه های تازه و خشک، انواع تخم های بزری، زعفران و انواع مختلف محصولاتی که در افغانستان تولید می شود در این نمایشگاه در معرض دید بازدید کننده گان قرار داده شده است.

عبدالواجد و عبدالله که برای بازدید از این نمایشگاه به بادام باغ کابل آمده بودند میگویند نسبت به گذشته در پروسس محصولات زراعتی و باغ داری افغانستان تغیرات قابل ملاحظه به وجود آمده.

"پرورش اش بسیار ترقی کرده برای ما جای افتخار است"

"محصولات امروزی را دیدیم واقعاً محصولاتی است که نسبت به سال های قبل پیشرفت کرده، هم در قسمت تخم، هم در قسمت کیفیت و هم بسته بندی."

نمایشگاه محصولات زراعتی افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00
این سیزدهمین نمایشگاه محصولات زراعتی است که با شرکت سرمایه گذاران و شرکت های زراعتی داخلی و خارجی و دهاقین در کابل برگزار شده است.

مسوولین وزارت زارعت و آبیاری میگویند به اساس ارقام ارایه شده از نمایگاه های گذشته، در جریان هر نمایشگاه به طور اوسط به ارزش حدود پنج میلیون دالر داد و ستد صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG