لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش جهانی به یورش طرفداران ترمپ بر کانگرس امریکا


شماری از رهبران جهان، تهاجم معترضان بر مقر کانگرس ایالات متحده را تقبیح کردند.

هزاران معترض طرفدار دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده پس از چاشت چهارشنبه ششم جنوری (۱۷ جدی) در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به عمارت کانگرس امریکا داخل شدند و جلسۀ تایید نتایج انتخابات امریکا را مختل کردند.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا در یک پیام تویتر نوشت: "صحنه‌های شرم‌آور در کانگرس ایالات متحده. ایالات متحده برای دموکراسی در سرتاسر جهان به پا می‌ایستد و اکنون حیاتی است که در آنجا انتقال قدرت مسالمت آمیز و بانظم باشد."

در حالیکه طرفداران دونالد ترمپ به مقر کانگرس ایالات متحده یورش برده بودند، مقام‌های اتحادیۀ اروپا حمایت شان را از جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا ابراز داشتند.

جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام تویتر نوشت: "در نگاه جهانیان، دموکراسی امریکا امشب تحت محاصره قرار گرفت. این یک حمله بی سابقه به دموکراسی ایالات متحده، نهادهای آن و حاکمیت قانون است. این امریکا نیست. به نتایج انتخابات ۳ نوامبر باید کاملاً احترام گذاشت."

اورسولا فان دیر لین، رییس کمیسیون اروپا در یک پیام تویتر نوشت: "به قوت نهادها و دموکراسی ایالات متحده باورمندم. انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستۀ آن است. جو بایدن برندۀ انتخابات است. دیده به راهم تا با وی به عنوان رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا همکاری کنم."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز در پیوند به رویدادهای روز چهارشنبه در واشنگتن دی سی نوشت: "نتایج این انتخابات دموکراتیک باید احترام شود."

وزارت خارجۀ ترکیه نیز روز چهارشنبه با نشر بیانیه‌ای شهروندان آن کشور مقیم ایالات متحده را ترغیب کرد تا از حضور محلات مزدحم پرهیز کنند. در این بیانیه آمده است: "تمام جناح‌ها در ایالات متحده را به خویشتنداری و درایت دعوت می‌کنیم. باورمندیم که ایالات متحدۀ امریکا با پختگی بر این بحران سیاسی داخلی فایق خواهد آمد."

ژان ییف لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه نیز تهاجم معترضان بر مقر کانگرس ایالات متحده را "حملۀ مهلک علیه دموکراسی" توصیف کرد.

آقای لودریان در یک پیام تویتر نوشت: "اعمال خشونتبار علیه نهادهای امریکایی حملۀ مهلک علیه دموکراسی است. من آن را محکوم می‌کنم. اراده و رای مردم امریکا باید احترام شود."

وزارت خارجۀ کانادا، همسایۀ شمالی ایالات متحده نیز به آنچه در واشنگتن دی سی اتفاق افتاد، واکنش نشان داده است. فرانسیس فلیپ شامپین، وزیر خارجۀ کانادا انتقال مسالمت آمیز قدرت را "بنیادی‌ترین اصل دموکراسی" خوانده است.

سازمان کشورهای امریکایی نیز حمله بر مقر کانگرس امریکا را محکوم کرد و با نشر بیانیه‌ای "اعمال زور و خرابکاری نهادها" را حملۀ جدی علیه دموکراسی خوانده و معترضان را به "خردمندی" ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG