لینک های دسترسی

Breaking News

قدرت‌های هسته‌ای جهان به جلوگیری از تکثیر تسلیحات هسته‌ای تعهد کردند 


پنج قدرت هسته‌ای جهان امروز سوم جنوری (۱۳ جدی) به جلوگیری از تکثیر تسلیحات هسته‌ای و اجتناب از تنش‌های هسته‌ای تعهد کردند.

ایالات متحده، چین، فرانسه، روسیه و بریتانیا این موقف شان را در یک اعلامیهٔ‌ مشترک در حالی ابراز کردند که قرار است در اواخر سال جاری، پیمان عدم تکثیر تسلیحات هسته‌ای مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

این اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد گفته اند: "ما قویاً باور داریم که باید از تکثیر بیشتر چنین تسلیحات جلوگیری شود. جنگ هسته‌ای برنده‌ نخواهد داشت و نباید انجام یابد."

این بیانیه پس از آن نشر شد که مرور چهارم جنوری پیمان عدم تکثیر تسلیحات هسته‌ای به دلیل همه‌گیری کروناویروس به تعویق افتاد؛ پیمانی که در سال ۱۹۷۰ اجرایی شد.

در این بیانیه همچنان آمده است که کنار گذاشتن اختلافات فعلی که سبب تنش‌های عمده میان روسیه و چین و شرکای غربی آنان شده "سبب جلوگیری از جنگ میان کشورهای مجهز با سلاح هسته‌ای و کاهش خطرات استراتیژیک که مسوولیت برتر ما است، خواهد شد".

این قدرت‌ها گفته اند که استفاده از سلاح هسته‌ای عواقب گسترده‌ای خواهد داشت و این گونه تسلیحات تا زمانی که وجوداد دارد باید هدف آن دفاعی و جلوگیری از پرخاشگری و جنگ باشد.

این در حالی است که تنش‌ها میان روسیه و ایالات متحده پیرامون اوکراین به حدی رسیده است که از زمان جنگ سرد به اینسو به ندرت دیده شده است؛ تنش‌های که هراس از حملهٔ روسیه بر این کشور همسایه‌اش را افزایش داده است.

از جانب دیگر، تنش‌ها میان امریکا و چین روی جزیرهٔ تایوان نیز هراس از ایجاد تقابل میان دو کشور را افزایش داده است.

بیجنگ تایوان را منحیث بخشی از قلمرو خود می‌پندارد و تعهد کرده است که یک روز حتی اگر ضرورت افتد به زور آنرا تصاحب خواهد کرد.

روسیه از تصمیم جدید استقبال کرده و گفته است که امیدوار است این اقدام تنش‌های جهانی را کاهش دهد.

این در حالی است که قدرت‌های جهان در تلاش احیا توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران اند؛ توافقنامه‌ای که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن بیرون شد و بر ایران تعزیرات اقتصادی وضع کرد.

XS
SM
MD
LG