لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ تاکید بر مصوونیت خبرنگاران افغان


سازمان عفو بین­‌الملل می­‌گوید که حکومت افغانستان باید خبرنگاران را در میان موجی از "خشونت­‌های پیچیده" محافظت کند.

این سازمان روز دوشنبه سه می (۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که باید اقدامات فوری برای محافظت از خبرنگاران در افغانستان روی دست گرفته شود.

بربنیاد اعلامیه این سازمان، ۱۱ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ میلادی و چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در سال جاری میلادی در حملات هدفمند در این کشور کشته شده اند.

سازمان عفو بین‌­الملل گفته است که بیشتر حملات هدفمند را افراد مسلح ناشناس انجام داده اند و دوسیه‌های این حملات بدون بررسی باقی مانده است.

سمیرا حمیدی، عضو سازمان عفو بین‌­الملل گفت که میزان پایین مصوونیت و امنیت در افغانستان، نه تنها خبرنگاران بلکه آینده "آزاد و مستقل رسانه­‌ها" را در این کشور نیز تهدید می‌­کند.

در خبرنامه سازمان عفو بین‌­الملل آمده است که به دلیل تهدید، ترس و آزار دوامدار، شماری زیادی خبرنگاران افغان در حال فرار از کشور شان اند.

اتحادیه اروپا و سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل نیز با نشر اعلامیه‌ای مشترک به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات تاکید کرده اند که باید از خبرنگاران افغان محافظت شود و عاملان "قتل و خشونت" علیه خبرنگاران مجازات شوند.

اتحادیۀ اروپا و امریکا معافیت از مجازات عاملان "جرایم علیه خبرنگاران را یک چالش جدی" در افغانستان خوانده اند.

راس ویلسن، شارژدافیر ایالات متحده در افغانستان نیز گفته است که کشورش از سال ۲۰۰۱ میلادی تا اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دالر برای حمایت از رسانه‌­ها و آموزش خبرنگاران افغان هزینه کرده است.

آقای ویلسن در تویتی افزوده که خبرنگاران افغان، مسوولین را پاسخگو و مخاطبان شان را آگاه نگهداشته اند.

در این حال، سازمان گزارش‌گران بدون مرز با ابراز نگرانی گفته است که در شش ماه گذشته دست‌کم ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور هدف قرار گرفته اند که از این جمله، هشت نفر، به شمول چهار زن، کشته شده اند.

این سازمان افزوده که در این مدت، ۳۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به دلیل انجام کار رسانه‌ای در افغانستان مورد تهدید قرار گرفته اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز افزوده است: "فضای وحشت و ترور برای خبرنگاران به ویژه برای روزنامه‌نگاران زن که پیش از این در وضعیت ناامنی شغلی و پرمخاطره بودند، بدتر شده است. این گروه از خبرنگاران بیشتر متاثر و متضرر می‌شوند."

این سازمان همچنان هشدار داده است که تداوم حملات هدفمند بر خبرنگاران افغان تاثیر مستقیم روی کار آنان خواهد داشت و کار رسانه‌ای به ویژه اطلاع‌رسانی را در این کشور با مشکل مواجه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG