لینک های دسترسی

Breaking News

کشتار خبرنگاران افغان متوقف شود – اتحادیه اروپا


اتحادیه اروپا و سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به کشته‌شدن سه کارمند تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد گفته اند که کشتار خبرنگاران و زنان در افغانستان متوقف شود.

سه تن از کارمندان اناث تلویزیون خصوصی انعکاس دو روز پیش در شهر جلال‌آباد به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

اتحادیه اروپا در اعلامیه‌ای گفته است که پس از کشته‌شدن ملالی میوند در دسمبر ۲۰۲۰ این حملات بیانگر یک وضعیت "وخیم و خطرناک" است که کارمندان رسانه‌ها به ویژه زنان با آن مواجه استند.

در اعلامیه آمده است: "این حملات و کشتار سیستماتیک خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، نمایندگان جامعه مدنی و مامورین خدمات ملکی دوام یک روند نگران‌کننده است که در سال ۲۰۲۰ به بهای کشته‌شدن ۱۲۰۰ غیرنظامی انجامیده است."

اتحادیه اروپا گفته است که طالبان به گونۀ مستقیم و یا هم به دلیل مخالفت با تامین آتش‌بس، عامل بخش بزرگی از تلفات غیرنظامیان و کشتار هدفمند استند.

این اتحادیه با تاکید بر حمایت‌اش از آزادی بیان و رسانه‌ها گفته است که منتظر تحقیق و رسیدگی شفاف حملات هدفمند و کشتار است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با نشر اعلامیه‌ای خواستار توقف کشتار کارمندان رسانه‌ای در افغانستان شده و گفته است که برای این ‌کار نیاز به اقدام‌های فوری و عملی برای حفاظت از خبرنگاران است.

رضا معینی، مسوول دفتر افغانستان و ایران این سازمان با ابراز تاسف از کشتار کارمندان رسانه‌ای گفته است: "ما از مقامات حکومت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی هستیم و از جامعه جهانی - به ویژه سه کشور ایالات متحده امریکا، آلمان و فرانسه می‌خواهیم که از فراخوان سازمان گزارشگران بدون مرز به سارنوال دیوان جزای بین‌المللی، برای افزودن جنایات اخیر بر تحقیق و بررسی درباره افغانستان، حمایت کنند."

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، یک سال پس از امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان، دست‌کم ۱۰ خبرنگار و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان در حمله‌های هدفمند کشته شده‌ اند.

از سویی هم، محمدسرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان امروز پنجشنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) در نشستی گفت که علما، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن توسط عوامل طالبان به صورت "هدفمندانه و بسیار بی‌رحمانه" مورد حمله قرار می‌گیرند.

به گفتۀ آقای دانش، طالبان با این رویکرد می‌خواهند که حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهند، فاصله میان مردم و نظام را بیشتر سازند و آزادی‌های نهادینه‌شدۀ مدنی در این کشور را سرکوب کنند.

معاون دوم رییس جمهور افغانستان گفت که برخلاف تصور طالبان شهروندان افغان به ماهیت "جنگ‌طلبانۀ" آن گروه و تعلل شان در پیشبرد روند مذاکرات صلح پی برده اند.

اما طالبان بارها دست‌داشتن در چنین حملات را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG