لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال گستردۀ جهانی از توافق غنی و عبدالله


امضای توافقنامۀ سیاسی میان محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله که به کشمکش سیاسی پنج ماهه در آن کشور نقطۀ پایان گذاشت، از سوی کشورها و نهادهای جهانی با گرمی استقبال شده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده دقایقی پس از امضای توافقنامۀ سیاسی در یک پیام تویتر نوشت: "خرسندم که از محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مورد توافق شان به حکومت همه‌شمول می‌شنوم. از تعهد آنان استقبال می‌کنیم تا اکنون برای صلح در افغانستان اقدام کنند."

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که آقای پمپیو پس از امضای این توافقنامه با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله تماس تلیفونی گرفته و تاکید کرده است که اولویت امریکا، تفاهم سیاسی و ختم جنگ در افغانستان است و هر دو رهبر را به اقدام فوری به حمایت از مذاکرات بین الافغانی ترغیب کرده است.

آقای پمپیو به تاریخ ۲۳ مارچ، پس از دیدار با آقای غنی و عبدالله عبدالله، ناسازگاری سیاسی آن دو را "تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا" خوانده و از کاهش یک میلیارد دالر مساعدت آن کشور به افغانستان خبر داد.

او همچنین هشدار داده بود که اگر این تنش سیاسی که مانع روند صلح به رهبری امریکا شده است، توقف نیابد، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نیز کمک‌های خود را برای افغانستان یک میلیارد دالر دیگر کاهش خواهد داد.

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) گفته است که این توافق، به رهبران افغان فرصتی را میسر کرد تا در برابر مسایل عمدۀ چون "مذاکرات بین الافغانی، مدیریت تاثیرات همه‌گیری کووید۱۹، وضعیت رو به وخامت بشری، جنگ جاری و چالش‌های امنیتی" جبهۀ متحدی را شکل دهند.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اکنون باید همه عناصر دولت افغانستان با روحیۀ همکاری برای بهبود حکومت‎داری، تنفیذ قانون، مبارزه با فساد، پاسبانی از حقوق تمام شهروندان به ویژه زنان افغان تلاش کنند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز امضای توافقنامۀ سیاسی میان آقای غنی و عبدالله عبدالله را مهم توصیف کرده و از طالبان خواسته است تا به تعهدات شان مبنی بر کاهش خشونت، مشارکت در مذاکرات بین الافغانی و سازگاری واقعی برای تامین صلح پایدار در افغانستان عمل کنند.

ناتو با نشر اعلامیه‌ای گفته است که همه‌ طرف‌های دخیل باید از فرصت پیش آمده برای ختم خشونت، حراست از حقوق بشری همه افغان‌ها به شمول زنان، تنفیذ قانون و محو لانه‌های دهشت افگنان استفاده کنند.

در اعلامیه به تعهد قاطع ناتو برای تامین امینت و ثبات دراز مدت در افغانستان تاکید شده است.

اختلافات میان تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی پس از آن بالا گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ ۲۹ دلو سال گذشته، محمد اشرف غنی را برنده انتخابات و رییس جمهور منتخب افغانستان اعلام کرد.

آقای عبدالله نتیجهٔ‌ اعلام شده را نپذیرفته و همزمان با محمد اشرف غنی، مراسم تحلیف ریاست جمهوری را راه اندازی کرد.

ایجاد شورای عالی مصالحۀ ملی به رهبری عبدالله عبدالله برای پیشبرد همه امور مربوط به صلح، تفویض رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم، گزینش ۵۰ درصد اعضای کابینه از سوی آقای عبدالله، زمینه سازی برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی، برگزاری انتخابات شاروالی‌ها، تعیین هیات برای طرح و تعدیل قانون اساسی به منظور تغییر ساختار حکومتی و ایجاد اصلاحات انتخاباتی به ویژه کاربرد سیستم بایومتریک از بخش‌های عمدۀ توافقنامۀ سیاسی میان رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله است.

XS
SM
MD
LG