لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا: ایران حملات 'بی باکانه و خطرناک' را تکرار نکند


صدر اعظم بریتانیا از ایران خواسته است تا حملات بر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق را تکرار نکند.

بوریس جانسن روز چهارشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) در پارلمان بریتانیا گفت: "ایران نباید این حملات بی باکانه و خطرناک را تکرار کند و در عوض در پی کاهش فوری تنش برآید".

اشارۀ آقای جانسن به پرتاب راکت‌های بالستیکی ایران بر دو پایگاه نظامی ایالات متحده در ولایت انبار و اربیل کردستان عراق است.

جوسپ بوریل، مسوول امور خارجی اتحادیۀ اروپایی نیز در واکنش به این حمله، آن را نمونۀ دیگر "افزایش تنش و رویارویی" توصیف کرده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل نیر روز چهار شنبه هشدار داده است که هرگاه کشورش مورد حملۀ یک کشور متخاصم قرار بگیرد، "ضربۀ ویرانگر" به آن خواهد داد.

آقای نتنیاهو که در بیت المقدس سخنرانی می کرد، ایران را متهم کرد که در پوشش اسلام رادیکال، تلاش دارد شرق میانه را کنترول می کند.

اسرائیل یکی از متحدین عمده و کلیدی ایالات متحده در شرق میانه است که خصومت طولانی با ایران داشته است.

در همین حال، اردوی ایران با نشر بیانیه‌ای ضمن حمایت از پرتاب میزایل های بالستیکی از سوی سپاه پاسداران بر پایگاه های نظامی امریکا در عراق، به "اخراج بیگانگان از منطقه" و احتمال حملات مجدد اشاره کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: " دشمن با درک اقتدارجمهوری اسلامی ایران خوب می‌داند که درصورت تکرار هرگونه شرارت و جنایت، سیلی نواخته شده به چهره‌اش به مشت‌های پولادین کوبنده تبدیل خواهد شد".

از سوی دیگر، عراق گفته است که تهران در مورد حمله بر پایگاه‌های نظامی امریکا به بغداد اطلاع داده بود.

عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق در پیامی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که عراق "یک پیام رسمی شفاهی" از ایران دریافت کرده است. در این پیام همچنین آمده است که این حمله به "مواضع نیروهای امریکایی در عراق" محدود خواهد بود.

در پی حملات ایران بر پایگاه های نظامی امریکا در عراق، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در یک پیام تویتر نوشت که میزایل‌ها از ایران بر دو پایگاه نظامی در عراق پرتاب شده است و بررسی تلفات و خسارات جریان دارد. او نوشته است: "تا کنون همه چیز خوب است".

رییس جمهور ترمپ در این پیام نوشته است که ایالات متحده قویترین قوای نظامی را دارد که به خوبی مجهز است

XS
SM
MD
LG