لینک های دسترسی

Breaking News

شیوع کولرا بار دیگر یمن را تهدید می کند


در حالیکه شیوع کولرا یمن را بار دیگر تهدید می کند، کارگران بخش صحی مناطق پر جمعیت آن کشور را اسپری حشره کش میکنند
در حالیکه شیوع کولرا یمن را بار دیگر تهدید می کند، کارگران بخش صحی مناطق پر جمعیت آن کشور را اسپری حشره کش میکنند

حدود چهار سال از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن می گذرد، ائتلافی که بر ضد شورشیان حوثی در یمن عملیات هوایی را از مارچ ۲۰۱۵ به این سو آغاز کرده است.

این جنگ علاوه بر تلفات غیر نظامیان و از بین رفتن زیربنا های یمن، موجب شده تا خدمات صحی در آن کشور به حد اقل برسد و سیستم آبرسانی یمن نیز فلج شده است.

بر اساس گزارش ها، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ میلیون شهروند یمنی، به کولرا مبتلا شدند که از آن جمله ۲۵۱۵ بیمار جان باخت.

سازمان جهانی صحت در اکتوبر ۲۰۱۸ بار دیگر از شیوع کولرا در یمن هشدار داد و بیم آن می رود که هفتۀ حدود ۱۰ هزار نفر در آن کشور به بیماری کولرا مبتلا شوند. این رقم، در مقایسه با هشت ماه نخست ۲۰۱۸، دو برابر افزایش را نشان می دهد.

اکثر مردمی که به کولرا مبتلا می شوند، به شمول صنعا، پایتخت یمن ، در مناطق تحت کنترول شورشیان حوثی زندگی می کنند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ میلادی حکومت عبدربو منصور هادی، رئیس جمهور یمن را که از جانب جامعۀ بین المللی به رسمیت شناخته می شد، از قدرت کنار زدند و از آن پس، بیشتر،مراکز پر جمعیت یمن را در کنترول خود داشته است.

اما حال نبیل عبدالله الوزیر، وزیر آبرسانی حوثی ها به خبرگزاری رویترز گفته است که آنان تلاش می کنند تا سیتسم آبرسانی را در آن کشور فعال کنند تا غیر نظامیان به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند و در عین حال از شیوع امراضی مانند کولرا جلوگیر شود.

او می گوید: "ما خانه به خانه کار کرده ایم. چاه ها را پاکسازی کرده ایم و لوله هایی را که آب را برای غیر نظامی انتقال می دهد، پاک کاری کردیم. ما آب های را که حکومت فراهم می کند نیزمطابق اصول بهداشتی تصفیه کردیم."

اما محمد عبدالمغنی، یکی از داکتران در شفاخانۀ الثوره واقع در صنعا، پایتخت، یمن می گوید که با وجود سرد شدن هوا، شیوع کولرا هنوز هم کاهش نیافته است.

در همین حال، مقام های ملل متحد می گویند که ۱۴میلیون شهروند یمنی که نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می دهد، به زودی با قحطی دست و پنجه نرم خواهند کرد. صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا یونسیف می گوید که حدود ۱.۸ میلیون کودک یمنی از سوءتغذی رنج می برند و ۳۰ در صد بیمارانی که به کولرا مبتلا شده اند، کودکان تشکیل می دهد.

تنها از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی به این سو، ۲۵۰ هزار مورد بیماری کولرا در یمن ثبت شده است که از آن جمله ۳۵۸ نفر در اثر این بیماری جان باخته است.

XS
SM
MD
LG