لینک های دسترسی

Breaking News

جهاد جنسی داعش و مصایب زنان ایزدی در عراق


تندروان داعش هزاران زن و دختر ایزدی را اسیر گرفتند
تندروان داعش هزاران زن و دختر ایزدی را اسیر گرفتند

دو سال پس از یورش تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش بر اقلیت مذهبی ایزدی در شمال عراق و اسیر شدن هزاران زن و دختر ایزدی به صفت برده‌گان جنسی شورشیان داعش، اکنون اکثر قربانیان یا حامله یا هم با نوزاد به خانه‌هایشان بر می‌گردند و با هزاران مشکل فرهنگی و حقوقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده است که نزدیک به ۱۵۰۰ زن و دختر ایزدی که اسیر تندروان داعش شده بودند موفق به فرار شده اند، اما بر اساس گزارش این نهاد هنوز هم ۲۰۰۰ زن و دختر دیگر در اسارت باقی مانده اند.

نیمام غفوری رئیس یک نهاد امداد رسان به بیجاشده‌گان ایزدی به صدای امریکا گفت که زنان و دختران فراری از چنگ داعش به سه دسته تقسیم می شوند "یکی کسانیکه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، دوم کسانیکه باردار اند و سوم کسانیکه با نوزادان شان به خانه بر می‌گردند."

غفوری می گوید که چند ماه پس از حملات داعش بر مناطق ایزدیان، دختران و زنانی که اسیر گرفته شده بودند، به خانه هایشان حامله بر می‌گشتند. او گفت که در اکثر موارد جنین آنان سقط داده می‌شد. اما به دلیل حساسیت این موضوع آمار دقیق سقط جنین زنان و دختران ایزدی در دست نیست.

هنوز هم ۲۰۰۰ زن و دختر ایزدی اسیر تندروان داعش اند
هنوز هم ۲۰۰۰ زن و دختر ایزدی اسیر تندروان داعش اند

قربانیان گناه نابخشودنی

نوفل همادی والی نینوا در عراق می‌گوید که حدود ۳۰۰۰ کودک در اثر "جهاد جنسی" در ساحات زیر ادارۀ داعش به دنیا آمده اند که پدران شان نامعلوم اند.

اقلیت کوچک مذهبی ایزدی عمدتاً در مناطق شمالی عراق مستقر اند. ازدواج با پیروان مذاهب دیگر، گناه نابخشودنی در آیین ایزدیان است.

با اینحال، حاجی اسماعیل، رهبر مذهبی ایزدیان در سپتامبر ۲۰۱۴ از پیروانش خواست که از زنان و دختران فراری از چنگ داعشیان استقبال کنند، زیرا به گفتۀ وی آنچه بر آنان گذشته، خارج از کنترول شان بوده است.

فتوای این روحانی زمینه را برای برگشت زنان و دختران سهل ساخت، اما زنان و دختران حامله و نوزاد دار هنوز هم در جامعه تحمل نمی‌شوند. زیرا، تولد نوزدای که پدر و مادرش ایزدی نباشد، برای ایزدیان قابل قبول نبوده و مایۀ ننگ و شرم می باشد.

بنابراین، سقط جنین یگانه گزینه برای اسیران باردار ایزدی است. اما دو مشکل عمده در این زمینه وجود دارد، یکی اینکه سقط جنین در عراق جز در حالاتی که زنده‌گی مادر در خطر باشد، مجاز نیست و دوم شماری از زنان و دختران نمی خواهند جنین شان را سقط دهند.

تهاجم داعش هزاران خانوادۀ ایزدی را از مناطق شان آواره ساخت
تهاجم داعش هزاران خانوادۀ ایزدی را از مناطق شان آواره ساخت

استثنای قانونی

اما ویان داخل یک قانون‌گذار ایزدی در شورای نماینده‌گان عراق می‌گوید که یک توافق غیررسمی میان مقام‌های عراقی صورت گرفته است تا به زنان و دختران ایزدی که قربانی تجاوز جنسی شده اند، به گونۀ استثنایی اجازۀ سقط جنین داده شود.

برای گریز از پیامدهای قانونی و شرم از مردم، به گفتۀ یک مقام محلی کردستان که نخواست نامش گرفته شود، قربانیان برای سقط جنین به کلنیک‌های مخفی در پس کوچه‌ها برده می‌شوند.

رضان دلر، یک قانون‌گذار ایزدی به صدای امریکا گفت: " یک زن باردار ایزدی زمانیکه از چنگ داعش فرار کرد و به خانه برگشت، شوهرش از او خواست که جنین اش را سقط دهد یا هم طلاقش می‌دهد. سرپیچی زن از سقط جنین به جدایی از شوهرش منجر شد و اکنون این زن با کودک پنج ماهه اش در کمپ مهاجران زنده‌گی می‌کند."

زاموش عمر قاضی محکمه و مشاور حقوقی پارلمان کردستان عراق می‌گوید که نوزادان زنان اسیر ایزدی مشکل آیندۀ قوانین عراق خواهد بود. او گفت که قوانین عراق به این کودکان به عنوان ثمرۀ فحشا نگریسته و در نهایت مادران شان اجازۀ پرورش آنان را نخواهند داشت.

چالش حقوقی دیگر دین است. قوانین عراق که مبتنی بر شریعت اسلام است، کودکان را مکلف به پیروی از دین پدران شان می سازد. به این مفهوم که این کودکان باید در دامان مادران ایزدی، مسلمان پرورده شوند. اکنون بر قانون‌گذاران عراقی است تا برای حل بنیادی این مشکل تلاش کنند.

گزارشگر: ریکار حسین، صدای امریکا

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG