لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: در مورد صلح افغانستان، اجماع منطقه‌ای وجود ندارد


نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای مصالحۀ افغانستان می‌گوید که در مورد روند صلح افغانستان اجماع بین المللی حاصل شده است، اما به گفتۀ وی هنوز اجماع منطقه‌ای به وجود نیامده است.

زلمی خلیلزاد در آستانۀ سفرش به پاکستان و هند این مطلب را بیان کرد. قرار است آقای خلیلزاد برای رایزنی در مورد روند صلح افغانستان، دوشنبه (۲۹ اپریل) به پاکستان و سپس به هند سفر کند.

پیش از این، زلمی خلیلزاد با نمایندگان روسیه و چین در مسکو دیدار کرده بود. در این نشست نمایندگان سه کشور، از گروه طالبان خواستند که "در زودترین فرصت ممکن" در گفتگوهای گسترده‌ای با حضور نمایندگان دولت افغانستان شرکت کنند.

با آنکه همه کشورها و جوانب دخیل در قضیۀ افغانستان، طالبان را به "گفتگوهای بین الافغانی" با حکومت افغانستان ترغیب کرده اند، این گروه تا کنون از مذاکرۀ مستقیم با حکومت سر باز زده است.

زلمی خلیلزاد در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که برخی اعضای طالبان رویای انحصار قدرت را در سر می‌پرورانند، اما به گفتۀ وی "غیر از شراکت قدرت راه دیگری نیست". با اینحال، وی ملا برادر، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر را "شخص وطندوست" توصیف کرد و گفت که او کسی است که می‌شود با وی به توافق رسید.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفت که کشورش در جستجوی تامین صلح در افغانستان است، با اینحال به گفتۀ وی توافق صلح با طالبان به مفهوم پایان جنگ و خشونت در افغانستان نخواهد بود و ادامۀ حملات تروریستی گروه‌ داعش، حتا پس از توافق با طالبان هم متصور است.

زلمی خلیلزاد در این مصاحبه تاکید کرد که مهمترین و جدی ترین هدف امریکا در افغانستان تامین صلح است نه زمینه سازی برای خروج از این کشور. او صلح را شرط اصلی خوانده گفت "همانطوریکه بودن ما با شرایط بستگی دارد، بیرون شدن ما نیز با شرایط ربط دارد".

XS
SM
MD
LG