لینک های دسترسی

Breaking News

زرداد: از کارهای خود پشیمان استم


شماری از افغان‌ها زرداد را یکی از ظالمترین فرماندهان زمان جنگ‌های داخلی افغانستان می‌پندارند
شماری از افغان‌ها زرداد را یکی از ظالمترین فرماندهان زمان جنگ‌های داخلی افغانستان می‌پندارند

زرداد فریادی، فرمانده پیشین حزب اسلامی، می‌گوید که از آنچه در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان انجام داده است، پشیمان است و هنوز هم آماده است که به خاطر رسید‌گی به شکایات مردم و تامین عدالت به محکمه حاضر شود.

آقای فریادی می گوید که هر کسی که در جنگ‌های داخلی دخیل بود باید از آن پشیمان باشد. اومی‌گوید که کسانیکه در این جنگ‌ها درگیر بودند، مرتکب جنایت و رساندن خسارت به مردم شده اند، باید به سزای اعمال شان برسند.

آقای فریادی که در زمان جنگ‌های دهۀ ۱۹۹۰ در افغانستان به نام "زرداد پاتکی" مشهور بود، فرمانده یک قرارگاه نظامی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در مسیر شاهراه کابل – ننگرهار بود.

شماری از مردم افغانستان زرداد رابه صفت یکی از ظالم ترین فرماندهان زمان جنگ‌های داخلی می‌پندارند، اما چند روز پیش هنگام ورود وی به کابل، شماری از طرفدارانش در میدان هوایی کابل جمع شده و از وی به عنوان "قهرمان" یاد کردند.

با اینحال به گفتۀ زرداد فریادی، رهبری جنگ در دست وی نبود و او فرمانده یک غند مربوط به حزب اسلامی بود. آقای فریادی استدلال می‌کند که ایجاد پاتک و پوسته در زمان جنگ‌های داخلی در سرتاسر افغانستان یک امر معمول بود.

زرداد فریادی می‌گوید که با کسانیکه بر ضد وی شهادت داده اند، هیچ گونه مشکلی ندارد و تهدیدی از جانب وی متوجه آنان نیست. او گفت که مخالفت و دشمنی با مخالفان خود ندارد.

این فرمانده پیشین حزب اسلامی حکمتیار می‌گوید که رهایی وی از زندان در بریتانیا فقط به خاطر پوره شدن میعاد حبس وی بود و هیچ گونه ارتباطی با توافق صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ندارد.

هنوز هم دو دهه پس از سقوط حکومت مجاهدین، شمار زیادی از فرماندهان دخیل در جنگ‌های داخلی که جرایم برخی از آنان حتا مستند سازی شده است، به عدالت کشانده نشده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG