لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: روسیه را 'دولت تروریستی' خواند


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز سه شنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) روسیه را "دولت تروریستی" خواند و از ملل متحد خواست که کمیسیونی به آن کشور اعزام کند تا در مورد حملهٔ میزایلی نظامیان روسیه بر یک مرکز خریداری واقع در شهر کرمنچوک تحقیق کند.

در حملهٔ میزایلی روز دوشنبهٔ روسیه بر یک مرکز خریداری مزدحم در شهر کرمنچوک دست کم ۱۸ نفر کشته و ۵۹ نفر دیگر زخمی شدند.

زیلینسکی با اشاره به این حمله و سایر حملات قوای روسی بر زیربنا‌ها و غیرنظامیان اوکراین، در جریان سخنرانی‌اش که از طریق ویدیو کنفرانس صورت گرفت،‌ خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته: "کدام یک از شما فکر نمی کنید که این [دولت روسیه] تروریسم نیست؟”

زیلینسکی همچنین گفت در هر نقطهٔ جهان هر گروهی که غیرنظامیان را به گونه‌ای که روسیه در اوکراین می کشد، تروریست تلقی می شود.

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت همان گونه که جنایتکاران و سازمان‌های جنایتکار به خاطر ارتکاب جرایم در سطح جهان مجازات می شوند، در مقابل دولتی که تروریست شده است، نباید بی‌اعتنایی اختیار کرد.

زیلینسکی در جریان سخنرانی‌اش در شورای امنیت ملل متحد همچنین در مورد حملاتی که قوای روسیه روز سه شنبه در کشورش انجام داد، گفت که در اثر حملات نظامیان روسی، دست کم هشت غیر نظامی در شهر بندری میکولایف واقع در جنوب و شهر خارکیف واقع در شمال شرق آن کشور کشته شدند.

به گفتهٔ زیلینسکی، یک دختر شش ساله در میان کشته شدگان نیز شامل است. او گفت که ده‌ها غیر نظامی دیگر به شمول یک کودک سه ماهه زخمی شده اند و این کودک سه ماهه در حالت کوما به سر می برد.

در واکنش به این اظهارات، نمایندهٔ روسیه در شورای امنیت، از سخنان زیلینسکی انتقاد کرد و گفت که سخنرانی رییس جمهور اوکراین در شورای امنیت در آخرین دقایق و بدون مشوره با همه اعضای این شورا سازماندهی شده است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در شورای امنیت ملل متحد، گفت هدف از سخنرانی زیلینسکی جلب همدردی و مساعدت تسلیحاتی شرکت کنندگان نشست سران ناتو بود که قرار است این نشست در مادرید، پایتخت اسپانیا، برگزار شود.

پولیانسکی همچنین اتهامات مبنی بر حملات نیروهای روسیه بر یک مرکز خریداری در شهر کرمنچوک را رد کرد. او گفت:‌ "در واقع هیچ حملهٔ بر مرکز خریداری صورت نگرفته است. قوای مسلح روسیه تسلیحات دقیق را استعمال کرده است و ذخایر تسلیحات و مهمات غربی را که از ایالات متحده و کشور‌های اروپایی به ساحهٔ کرمنچوک فرستاده شده بود، هدف قرار داده است."

علاوه بر تلفات غیر نظامیان اوکراینی، از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بیش از شش میلیون جمعیت آن کشور مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و کم و بیش هشت میلیون اوکراینی در داخل آن کشور از خانه‌های‌‌شان بیجا شده اند و بسیاری از شهرهای آن کشور به خصوص در شرق اوکراین، قسماََ و یا کاملاََ‌ ویران شده اند.

XS
SM
MD
LG