ارگ: موضع ترمپ در برابر پاکستان حاصل سیاست خارجی افغانستان است

ارگ گفته است، آنچه که اتفاق افتاده حاصل سیاست خارجی فعال و موفق حکومت وحدت ملی است

ارگ، موضع اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا را در برابر پاکستان، حاصل سیاست خارجی "موفق" حکومت خویش خواند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات دونالد ترمپ گفته است "ایستادگی مردم و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان" سبب شده تا جامعه جهانی درک درست از وضعیت منطقه بیابند و "حقانیت" افغانستان در مبارزه با تروریزم تثبیت شود.

آقای مرتضوی، افزوده است "آنچه که اتفاق افتاده حاصل سیاست خارجی فعال و موفق حکومت وحدت ملی است".

او تأکید کرده است که همکاری افغانستان با شرکای بین المللی‌اش به گونۀ منسجم ادامه خواهد یافت.

پیش از این، حمدالله محب، سفیر افغانستان مقیم واشنگتن، توییت رئیس جمهور ترمپ را برای آن عده از افغان‌ها پیامی خواند که از مدت طولانی به این‌سو به دست تروریستان پاکستانی به بدبختی مواجه شده اند.

رئیس جمهور ترمپ، در نخستین روز سال ۲۰۱۸ میلادی در توییتر خویش در نخستین پیام، پاکستان را به عنوان کشور "دروغگو" یاد کرده و گفته است که این کشور در بدل میلیاردها دالر کمک‌ امریکا، بدون فریبکاری و دروغ، کاری دیگری نکرده است.

آقای ترمپ، نوشته است "در ۱۵ سال گذشته امریکا، احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است و آنان به جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به دهشت افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما با همکاری کم، آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است".

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در برابر پاکستان، استقبال کرده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان که در چند سال‌ اخیر روابط چندان خوب با ایالات متحده نداشت و هر از گاهی پالیسی‌های آن کشور را در قبال افغانستان انتقاد می‌کرد، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که موضع اخیر رئیس جمهور ترمپ در برابر پاکستان، تائید موضع ۱۵ سالۀ افغان‌ها است.

آقای کرزی افزوده است "ما این اظهارات رئیس جمهور ترمپ را استقبال می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که در افغانستان جنگ متوقف شود و با همکاری مشترک کشورهای منطقه بر حاکمان نظامی پاکستان آن گونه فشار آورده شود که نتیجۀ آن صلح در افغانستان و منطقه باشد".

رئیس جمهور پیشین افغانستان، گفته است، او همواره تأکید داشت که پناهگاه‌ها و مکان‌های تروریستان در روستاها و خانه‌های افغان‌ها نیست؛ بلکه خارج از این کشور است و بمباردمان خانه‌های افغان‌ها مبارزه با تروریزم نه، بلکه کشته‌شدن بیشتر افغان‌ها است.

خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان، این اظهارات آقای ترمپ را "بی‌اهمیت" خوانده است. آقای آصف در مصاحبه با تلویزیون "جیو" پاکستان گفته است پیش از این پاکستان به امریکا گفته که بیشتر از این کاری نمی‌تواند و بر همین بنیاد "اظهارات ترمپ هیچ اهمیت ندارد".

وزارت خارجۀ پاکستان، شام روز شنبه، جهت وضاحت سخنان ترمپ، دیوید هالی، سفیر آن کشور مقیم اسلام‌آباد را به آن وزارت، نیز فراخوانده بود.

قرار است کابینۀ پاکستان روز چهارشنبه در این مورد صحبت کند.