رییس پارلمان ترکیه: اروغان را برای دریافت جایزهٔ صلح نوبل نامزد کردم

مصطفی شنتوب (راست) و رجب طیب اردوغان

مصطفی شنتوب، رییس پارلمان ترکیه گفته است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور آن کشور را به خاطر تلاش‌هایش برای حل بحران اوکراین، برای دریافت جایزهٔ صلح نوبل نامزد کرده است.

شنتوب روز چهارشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) به رسانه‌ها گفت: "رییس جمهور اردوغان را به خاطر تلاش‌هایش در راستای صلح میان روسیه و اوکراین برای جایزهٔ صلح نوبل نامزد کردم. این درخواست شخصی من است. کشورهای دیگر نیز درخواست‌هایی خواهند داشت."

بر اساس معلومات وبسایت جایزه صلح نوبل، هر شخصی که معیار نامزد کردن را پوره کرده باشد، می‌تواند هر شخص و نهادی را که خواسته باشد، برای دریافت جایزهٔ صلح نوبل نامزد کند.

اعضای پارلمان و کابینه و رهبران کشورهای دارای حاکمیت واجد شرایط اند تا نامزدان مورد نظر شان را برای دریافت جایزهٔ صلح نوبل معرفی کنند.

همزمان با این، رییس جمهور ترکیه روز یک شنبه غرب را به تحریک کردن اوکراین بر ضد روسیه متهم کرد. او همچنین تلاش‌های ترکیه را در راستای توافق میان روسیه و اوکراین برای صدور غله‌جات اوکراین از طریق بحیرهٔ سیاه "موفقانه" خواند.

اردوغان گفت: "شوربختانه، غرب تنها تحریک کرد و در انجام تلاش برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین-روسیه کوتاهی کرد. ترکیه نقش میانجی را در سال ۲۰۲۲ به دوش گرفت و توانستیم صدور غله‌جات را از مسیر بحیرهٔ سیاه آغاز کنیم."

در جولای ۲۰۲۲ وزیران دفاع ترکیه و روسیه و وزیر زیرساخت‌های اوکراین توافقی را با میانجی‌گری ملل متحد و ترکیه در شهر استانبول امضا کردند که بر اساس آن صدور غله‌جات اوکراین به کشورهای خارجی از سر گرفته شد.

با اینحال، تا کنون تلاش‌ها برای پایان بخشیدن جنگ اوکراین و صلح میان مسکو و کیف نتیجه نداده و به تازگی وزیر خارجهٔ روسیه هشدار داده است که اگر اوکراین خواست‌های مسکو را نپذیرد، این جنگ از طریق نظامی حل خواهد شد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه روز دوشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) گفت که اوکراین باید تصمیم بگیرد که جنگ در این کشور تا چه زمانی ادامه داشته باشد و اگر کیف خواست‌های روسیه را نپذیرد، "این موضوع توسط اردوی روسیه فیصله خواهد شد...اوکراین می‌تواند مقاومت بی معنی را هر لحظه توقف دهد."

لاوروف گفت که "غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی" خاک اوکراین و حذف تهدیداتی که از اوکراین متوجه روسیه است، به شمول به رسمیت شناختن چهار ساحهٔ اشغال شده – دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا – به عنوان قلمرو روسیه، از خواست‌های عمدهٔ مسکو است.

اما ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که روسیه می‌تواند این جنگ را با اخراج نیروهایش و احیای حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین خاتمه بخشد. کیف گفته است که "نه تهدیدات لاوروف، نه جلب و جذب اردو، نه تلاش برای به دست آوردن مهمات و نه هم قرارداد‌های سری با ایران" تاثیر گذار خواهد بود.

پیش از این، دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین خواستار برگزاری نشست صلح در ماه فبروری در مقر سازمان ملل متحد شده، اما گفته بود که روسیه در صورتی می‌تواند در این نشست اشتراک کند که در محکمهٔ بین المللی هاگ محاکمه شود.