امسال مرگبارترین سال برای خبرنگاران افغان بود

بر اساس ارقام نی، ۴۱۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان در سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت رسیده است.

در حالی که دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از افزایش ۴۳۶ در صدی خشونت در برابر خبرنگاران خبر می‌دهد؛ اما سروی جدید این اداره بیانگر کاهش خشونت در برابر خبرنگاران زن است.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرائیوی دفتر نی در یک نشست خبری امروز، ۲۰۱۶ میلادی را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغان خواند.

بر اساس ارقام دفتر نی در سال ۲۰۱۶ میلادی، در مجموع ۴۱۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است؛ در حالی که این رقم در سال گذشتۀ میلادی به ۹۵ قضیه می‌رسید.

آقای خلوتگر گفت "۱۴ مورد قتل است، ۲۳ مورد جراحت است، سه مورد بازداشت مؤقت است... ۴۳ مورد لت و کوب را متأسفانه رسانه‌های افغانستان و کارمندان رسانه‌ها در سال ۲۰۱۶ شاهد بوده اند".

ارقام دفتر نی نشان می‌دهد که به صورت مجموعی ۳۳۸ قضیۀ تهدید خبرنگاران به مرگ به ثبت رسیده است که از این میان ۲۹۲ مورد آن به صورت گروهی و ۴۰ مورد دیگر انفرادی بوده است.

در گزارش نهایی این اداره، عامل ۳۲۶ مورد خشونت‌ها طالبان، ۶۴ مورد دولت و ۲۶ مورد آن افراد ناشناس قلمداد شده است.

دفتر نی افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران سرسام‌آور و شدیداً نگران‌کننده خوانده است؛ طوری که ارقام خشونت‌ها در برابر خبرنگاران نسبت به سال گذشته میلادی، ۴۳۶ در صد، در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۲۳ در صد، نسبت به ۲۰۱۳ میلادی ۵۴۶ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

ناامنی در مجموع و به ویژه حمله طالبان بالای چهار ولایت به صورت مشخص (کندز، هلمند، ارزگان و فراه)، دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها خوانده شده است.

خشونت در برابر خبرنگاران زن

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی، اخیراً سرویی را در مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌ها در سراسر این کشور انجام داده است.

در این سروی، از جمله حدود دو هزار کارمند خانم در رسانه‌ها، ۱۴ در صد شان (۲۸۰ خبرنگار و کارمند زن)، از طریق تیلفون و مصاحبه حضوری مورد پرسش قرار گرفته اند.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرائیوی این اداره گفت، ۸۳.۲ در صد پرسش‌شوندگان مورد خشونت قرار می‌گیرند که ۱۰.۹ در صد در داخل رسانه و ۸۹.۱ در صد دیگر در بیرون از دفتر با خشونت مواجه شده اند.

او گفت "۷.۱ در صد خشونت‌های که بانوان روزنامه‌نگار و کارمندان رسانه‌یی بانو به آن مواجه استند، خشونت‌های فزیکی است، ۵۵ درصد خشونت لفظی، ۲۵.۵ در صد خشونت جنسیتی، ۱۱.۳ در صد متباقی انواع متعدد خشونت‌ها".

همچنان، ۴۳ در صد پرسش‌شوندگان گفته اند، در مرتبط با کار با خشونت‌ مواجه می‌شوند؛ اما ۶۶ در صد گفته که در زندگی اجتماعی شان بدون این که به کارشان مربوط باشد، خشونت را تجربه کرده اند.

۴۳ درصد گفته اند که خانواده‌های شان از خشونت خبر دارند، در حالی که ۶۶ در صد از ترس این که مبادا خانواده‌های شان مانع کار آنان در رسانه‌ شوند، در مورد خشونت‌ به فامیل‌های شان چیزی نگفته اند.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که حدود ۲۷ در صد خبرنگاران خانم، از خشونت‌هایی که با آن مواجه شده، به دفاتر شان خبر داده اند؛ اما در مقابل ۷۲.۲ در صد پرسش‌شوندگان گفته اند از ترس این که کارشان را از دست ندهند، در مورد خشونت‌ها به رسانۀ شان آگاهی نداده اند.

دفتر نی هرچند آماری ارائه نکرد؛ اما گفت که خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

رئیس اجرائیوی نی، وضعیت کار در رسانه‌های افغانستان را نابسامان خواند و گفت، خشونت‌های جنسیتی در برابر خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه‌ها نگران‌کننده است.