حکمتیار: هیات مذاکره‌کننده صلح باید 'همه‌ شمول' باشد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که هیات گفتگوکننده صلح افغانستان با طالبان "همه شمول و قابل قبول همه طرف‌ها" باشد.

گلبدین حکمتیار که روز جمعه ۲۶ جولای (۴ اسد) در نشستی صحبت می‌کرد گفت که هیچ فردی نمی‌تواند صلح افغانستان را انحصار کرده و این روند را به تنهایی به پیش ببرد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان افزود: "دولت باید هیات جامع را به شمول نمایندگان احزاب ایجاد کند... اگر هیات گفتگوکنندهٔ جامع به شمول نمایندگان احزاب ایجاد نشود، هر فرد دست به کار خواهد شد و این مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد."

آقای حکمتیار همچنان افزود تا زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند جنگ در این کشور ادامه خواهد داشت و افغان‌ها به صلح نخواهند رسید.

او تاکید کرد که در گفتگوهای صلح "تمامی خواست‌ها و مطالب معقول طالبان" باید از طرف دولت افغانستان و ایالات متحده پذیرفته شود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که کار روی تعیین هیات مذاکره‌کننده برای شرکت در " گفتگوهای بین‌الافغانی" جریان دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت:‌ "بخش عمدۀ کار حکومت افغانستان تمرکز روی پروسۀ صلح است. پیشرفت‌هایی در قسمت تعیین تیم مذاکره‌کننده صورت گرفته و امیدوار هستیم در آیندۀ نزدیک این هیات تکمیل شود."

آقای صدیقی افزود که این هیات "فشرده و همه‌شمول" خواهد بود.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان از دو روز بدین سو، مصروف دیدار با مقام‌های افغان در کابل است.

پیش از این وزارت خارجه امریکا گفته بود که آقای خلیلزاد در کابل با رهبران حکومت وحدت ملی در مورد گام‌های بعدی صلح و ایجاد هیات مذاکرکننده صلح برای شرکت در نشست "بین‌الافغانی" دیدار و مشورت خواهد کرد.