خامنه‌ای: کروناویروس را شکست می‌دهیم؛ به کمک امریکا نیاز نداریم

آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز یکشنبه ۲۲ مارچ (سوم حمل) پشنهاد ایالات متحده برای کمک به کشورش درمقابله با کروناویروس را "عجیب" خطاب کرده وگفت که بر کروناویروس پیروز خواهند شد.

واشنگتن به ایران که بیشترین آسیب را از کرونا ویروس متحمل شده پیشنهاد کمک های بشردوستانه کرده است.

شمار مبتلایان در ایران به ۲۱۶۳۸ نفر رسیده و ۱۶۸۵ نفر از اثر ابتلا به کروناویروس در این کشور جان باخته اند.

اما خامنه‌ای با رد این پیشنهاد گفت:" شما متهم به ایجاد این ویروس استید. من نمی دانم درست است یا نه. اما وقتی چنین ادعایی وجود دارد، آیا یک شخص عاقل می تواند به شما اعتماد کند و پیشنهاد کمک شما را بپذیرد؟ ... شما می توانید به ایران دوا های بفرستید که ویروس را گسترش دهد یا باعث ماندگاری آن شود. "

مقامات ایرانی تعزیرات امریکا را مانع فرا راه مبارزه علیه کروناویروس خوانده و حسن روحانی، رییس جمهور ایران از مردم امریکا خواسته است تا از دولت خود بخواهند که تعزیرات را رفع سازد.

چین که یکی از هم پیمانان ایران است، نیز از امریکا تقاضا کرده که باید تعزیرات را به گونهٔ فوری برطرف کند تا ایران بتواند در مقابل کروناویروس مبارزه کند.

اما ایالات متحده می گوید که کروناویروس نمی توانند تعزیرات را برطرف کند.

تنش ها بین دو کشور از سال ۲۰۱۸ به اینسو هنگامی که دونالد ترامپ رییس جمهور امریكا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با شش قدرت جهانی خارج شد، اوج گرفته است و ایالات متحده تعزیرات شدیدتری را بر ایران کرد كه اقتصاد این کشور را فلج كرده است.

این تنش ها زمانی اوج گرفت که در نتیجهٔ یک حمله هوایی طیاره های بدون سرنشین امریکایی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کشته شد.