تلفات ملکی در حملۀ تازه بر یک مکتب ملل متحد در غزه

مقامات صحی فلسطینیان: در حملات امروز جمعاً ٣٠ نفر کشته شد

نیرو های اسرائیلی امروز پس از آن که کشته شدن ِ یک سرباز ناپدید شدۀ شان تأیید گردید، نوار غزه را بار دیگر آماج حملات قرار داد. مقامات ملل متحد می گویند امروز یک مکتب تحت حمایت ملل متحد در نوار غزه که پناهگاه بیجاشدگان فلسطینی بود، هدف حمله قرار گرفت و در آن حد اقل ١٠ نفر کشته و حدود ٣٥ تن دیگر زخمی شد.

مقامات می افزایند که این حمله ظاهراً از سوی نیرو های هوایی اسرائیل انجام یافته است. شاهدان می گویند انفجار زمانی رخ داد که مردم در انتظار غذا صف کشیده بودند. تصاویری که پس از این حمله انتشار یافت، چندین جسد، به شمول اجساد آغشته به خون اطفال را نشان می داد.

اردوی اسرائیل در مورد حملۀ امروزی، عجالتاً ابراز نظری نکرده است. در طول ده روز اخیر، این سومین باریست که مکاتب تحت حمایت ملل متحد در نوار غزه آماج قرار می گیرد و بعد این حملات به سطح بین المللی نکوهش می شود.

اسرائیل ادعا دارد که گروه حماس از محلات نزدیک به تأسیسات ملل متحد راکت پرتاب میکند و قوای اسرائیل نیز به حملات جوابیه پرداخته است. به گفتۀ اسرائیل، در طول روز یکشنبه بیش از ١٨٠ حمله بر غزه صورت گرفته است. یک مسئول امور صحی در غزه گفت که در حملات امروز، ٣٠ فلسطینی کشته شد.

تصمیم اسرائیل به دوام عملیات

یک هیأت فلسطینی به قاهره مواصلت کرده تا با مقامات ارشد امریکایی و مصری در مورد متارکه با اسرائیل مذاکره کند. اما اسرائیل گفته است که هیچ نیازی به اعزام هیأتی به قاهره ندارد.

اوایل صبح روز یکشنبه دیده شد که اردوی اسرائیل نیرو هایش را بار دیگر در امتداد سرحد با غزه جابجا ساخت. بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل شام شنبه در یک بیانیۀ تلویزیونی گفت: «اردوی اسرائیل در حال اجرای عملیات است و این عملیات را تا زمانی دوام خواهد داد که مأموریت ما تکمیل گردد. پس از تکمیل عملیات علیه تونل ها، اردو طبق نیازمندی های امنیتی و فقط طبق نیازمندی های امنیتی ما، برای ادامۀ اقدامات آمادگی خواهد گرفت؛ تا وقتی که ما به هدف مان که همانا اعادۀ امنیت شما شهروندان اسرائیل باشد، نایل آئیم.»

نتنیاهو همچنان هوشدار داد که اگر حماس به شلیک راکت ها بر اسرائیل ادامه بدهد، بهای گزافی را خواهد پرداخت. از سوی دیگر گروه حماس گفته است که حتی اگر اسرائیل از نبرد دست هم بکشد، تا زمانی که مصر و اسرائیل محاصرۀ غزه را ختم نکرده باشد، اسرائیل را همچنان آماج راکت ها قرار میدهد.

افزایش تلفات

اردوی اسرائیل به روز یکشنبه گفت هدار گولدین سرباز آنها که قبلاً باور میشد به دست جنگجویان حماس افتاده باشد، کشته شده است. به گفتۀ نظامیان اسرائیلی، هدار گولدین ِ بیست و سه ساله به روز جمعه در جریان نبردی در نزدیکی شهر رفح جان داده است.

با تأیید کشته شدن هدار گولدین، شمار تلفات نظامیان اسرائیلی از هفدهم سرطان تا کنون، به ٦۴ سرباز افزایش یافت؛ در حالی که تعداد تلفات فلسطینی ها به گفتۀ یک مسئول صحی در غزه، به ١٧٢١ نفر رسیده و اکثریت آنها غیرنظامیان بوده است. بر علاوه گفته می شود که تا کنون بیش از ٩ هزار فلسطینی زخمی شده است.