افغانستان، نقطۀ داغ بحث در نشست ناتو

سرمنشی ناتو می گوید که پلان آغاز یک جنگ جدید در افغانستان را ندارد اما به حمایت خود از آن کشور ادامه می دهد

در نشست دو روزۀ وزرای خارجۀ سازمان ناتو که امروز در بروکسل آغاز یافت، افغانستان یکی از موضوعات مهم مورد بحث را تشکیل می دهد.

به گفتۀ ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو، در نشست وزرای خارجۀ این سازمان بر علاوۀ بحث در مورد مبارزه با دهشت افگنی، اقدامات بیشتر جهت تامین امنیت سرحدات ترکیه و تنش ها میان انقره و مسکو، در مورد چگونگی حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان پس از سال ٢٠١٧، تمدید مرحله نخست مأموریت حمایت قاطع، شماری حضور عساکر ناتو در جریان سال ٢٠١٦ و مشارکت دراز مدت سیاسی با افغانستان، غور صورت می گیرد.

اما آقای ستولتنبرگ می افزاید که تصمیم نهایی درین مورد، در نشست سران ناتو که در ماه جولای سال آینده در وارسا پایتخت پولند برگزار میشود، اتخاذ خواهد شد.

سرمنشی سازمان ناتو قبل از آغاز نشست امروز، در یک مصاحبه با رادیو آزادی بیان داشت که این سازمان پلان وارد شدن در یک ماموریت جنگی جدید در افغانستان را ندارد.

اما آقای ستولتنبرگ گفته است که ناتو به حمایت خود از نیروهای افغان و حکومت افغانستان در مبارزه با دهشت افگنی ادامه خواهد داد.

سرمنشی ناتو در مصاحبه اش با رادیو آزادی مأموریت جنگی آن سازمان را در افغانستان که سال گذشته پایان یافت، طولانی ترین مأموریت جنگی ناتو عنوان کرد.

سازمان ناتو در حال حاضر مشغول مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می باشد. هدف از این ماموریت آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای امنیتی أفغان بوده و آقای ستولتنبرگ می گوید که این سازمان در نظرندارد تا وارد یک ماموریت جنگی جدید در افغانستان شود.

سرمنشی ناتو همچنان در پاسخ به یک پرسش در مورد این که آیا این سازمان از مساعدت ١٠ هزار میل کلاشینکوف از جانب روسیه به نیروهای افغان و دخالت نظامی آن کشور در افغانستان نگران است یا خیر بیان داشت که "این موضوع را باید به حکومت افغانستان، اردو و نیروهای امنیتی افغان واگذار کنیم تا تصمیم بگیرند که به چه نوع تجهیزات ضرورت دارند."

به گفتۀ ینس ستولتنبرگ، با درنظر داشت مشکلات امنیتی افغانستان و حضور جنگجویان داعش، القاعده و طالبان، ناتو به حمایت خود از نیروهای امنیتی افغان و مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

سرمنشی ناتو تأکید می ورزد که در دراز مدت، آینده افغانستان و امنیت آن، متعلق به مردم و نیروهای امنیتی آن کشور می شود.