ترمپ: واتیکان را با عزم بیشتر برای صلح در جهان ترک می‌گویم

پاپ و دونالد ترمپ در واتیکان با هم دیدار کردند

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا پس از دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان گفته است که مصمم تر از پیش در صدد تامین صلح در جهان بر می‌آید.

آقای ترمپ در تویتر خود نوشته است که دیدار با پاپ بزرگترین افتخار زندگی‌اش بوده و این دیدار بیش از هر وقت دیگر وی را به پیگیری صلح مصمم ساخته است.

آقای ترمپ و پاپ در این دیدار سنت تبادلۀ تحفه را به جا آوردند. رئیس جمهور ترمپ کتاب مارتین لوترکینگ را به پاپ تحفه داد و پاپ نیز سه جلد کتاب ومدال زیتون نشانی را که به گفتۀ وی نماد صلح است، به رئیس جمهور امریکا تحفه داد.

رئیس جمهور ترمپ به پاپ گفت که هر سه کتاب را که در مبحث خانواده و حفظ محیط زیست نوشته شده و پاپ در آن امضا کرده است، خواهد خواند.

با وصف اختلاف نظرهای گذشته، پاپ و هم رئیس جمهور ترمپ در چند روز اخیر یک صدا گفته اند که رهبران مسلمان باید برای مبارزه با افراطگرایی در جوامع شان کار بیشتری کنند.

بیانات مسلمان ستیزانۀ آقای ترمپ در زمان کارزار انتخابات در مخالفت جدی با دیدگاه پاپ بود که خواستار مفاهمه و دیالوگ میان ادیان به ویژه با مسلمانان است. پاپ گفته اند که مسلمانان و مسیحیان برادر هم اند.

دیدگاه پاپ در کار مجادله با تغییرات اقلیم و نیز ایجاد مساوات اقتصادی، در مغایرت با طرز دید رئیس جمهور ترمپ قرار دارد.

همچنان، طرح دونالد ترمپ برای ایجاد دیوار میان ایالات متحده و مکسیکو برای مهار کردن جریان مهاجرت های غیر قانونی از امریکای لاتین به ایالات متحده، با انتقاد شدید پاپ روبرو شده و به گفتۀ پاپ "کسیکه به جای پل، دیوار بنا می‌کند مسیحی نیست" و ترمپ نیز این بیان را "شرم آور" خوانده بود.

قرار است رئیس جمهور ترمپ اواخر امروز به وقت اروپا از ایتالیا عازم بلجیم شود تا فردا در نشست ناتو در بروکسل پایتخت آن کشور شرکت کند.

آقای ترمپ روز جمعه دوباره به جزیرۀ سیسیلی ایتالیا بر خواهد گشت تا به تاریخ ۲۶ و ۲۷ در نشست جی هفت شرکت کند.