جنگ برای تصرف میدان هوایی شهر دونیتسک در اوکراین

یک شورشی طرفداری روسیه در مسیر جادۀ منتهی به میدان هوایی دونیتسک

الکسندر زخرچینکو، رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین امروز ادعا نمود که بعد از چند روز جنگ شدید با نیرو های اوکراین کنترول میدان هوایی شهر دونیتسک را بدست آورده اند.

آقای رخرچینکو با اطمینان گفت که تمام تلاش نیرو های اوکراینی برای گرفتن ادارۀ میدان هوایی و جبران شکست های شان در سال گذشته ناکام شد.

رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه همچنان حکومت اوکراین را در طول این جنگ متهم به حملات شدید توپخانه ای کرد که به گفته او جنگجویان جدایی طلب در گذشته نظیر آن را ندیده بود.

این ادعا در حالی از سوی جدایی طلبان طرفدار روسیه صورت می گیرد که سخنگوی اردوی اوکراین، یک روز پیش از تصرف دوبارۀ بخش های وسیع میدان هوایی دونیتسک خبر داده بود.

اندری لیسنکو، سخنگوی اردوی اوکراین دیروز بیان داشت که نیروهای اوکراین تقریباً تمامی میدان هوایی دونیتسک را از وجود شورشیان پاک ساخته است.

سخنگوی اردوی اوکراین اضافه کرد که بر اساس محدوده های تثبیت شدۀ نظامی، میدان هوایی دونیتسک جز قلمرو نیروهای اوکراین می باشد و هیچ تخطی از موافقت نامه منسک صورت نگرفته است.

بر اساس آخرین گزارش ها صدای گلوله باری های پراگنده هنوز هم در اطراف میدان هوایی شهر دونیتسک شنیده می شود.

یک احصایۀ تخمینی سازمان ملل متحد نشان می دهد که در نتیجۀ جنگ میان سربازان اوکراینی و جنگجویان جدایی طلب ۴٧٠٠ نفر از ماه اپریل سال گذشته به این سو در شرق اوکراین کشته شده اند.

ادعای رد پلان صلح

رسانه های روسی خبر داده اند که پترو پوروشینکو رئیس جمهور اوکراین یک پلان صلح را که از سوی ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به او طی یک نامه فرستاده شده بود رد کرده است.

بر اساس گزارش ها در این پلان از نیروهای نظامی اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه خواسته شده بود تا دوباره به نقاط تعین شدۀ برگردند که در ماه سپتمبر سال گذشته بر آن موافقه صورت گرفته بود.

اما رسانه های روسیه از قول سخنگوی رئیس جمهور روسیه خبر می دهند که اوکراین این پلان را رد کرده وبه گلوله باری ها ادامه داده است.

اما پترو پوروشینکو، رئیس جمهور اوکراین تا هنوز هیچ اظهار نظر در برابر گزارش های روسیه در مورد پلان صلح نه کرده است.