پامپیو: آنچه ایران باید انجام دهد دشوار نیست

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا

وزیرخارجۀ ایالات متحده می گوید، آنچه روز گذشته در بارۀ ایران گفته است، انجام آن برای ایران "دشوار نبوده" و برخلاف برخی از گزارش های که در این ارتباط به نشر رسیده "یک خیالبافی" نیست.

مایک پامپیو روز دوشنبه، ضمن تشریح راهکار جدید واشنگتن در برابر تهران، شرایطی را به منظور مذاکره برای رسیدن به توافق جدید با جمهوری اسلامی مطرح کرد؛ شرایطی که برخی تحقق آنها را دشوار و برخی خیالبافی خواندند.

آقای پامپیو در نشست خبری در وزارت خارجه در واشنگتن، با اشاره به اظهارات روز دوشنبۀ خود گفت که مهم است تاکید کنم این "خیالبافی" نیست که از ایران بخواهیم دست از دهشت بر دارد و آنچه لازم است انجام دهد "چندان دشوار" نیست.

آقای پامپیو گفت، گزارش‌هایی دیدم که می‌گویند شرایط ما عملی نیست و تحقق نخواهند یافت، "اما ما ... خواسته‌ایم پرتاب میزایل به ریاض متوقف شود؛ این خیالبافی نیست که ایران تصمیم بگیرد به کشور دیگری میزایل پرتاب نکند".

وزیر خارجۀ ایالات متحده افزود "این خیالبافی نخواهد بود اگر از ایران بخواهیم تهدیدی علیه جان تمریکایی‌ها نباشد، شهروندان امریکایی را بازداشت نکند، و در فعالیت‌های تروریستی دست نداشته باشد؛ اینها خواسته‌هایی است که از دیگر کشورها هم داریم."

مایک پامپیو با تاکید بر این که انجام این تکالیف ساده است و منافع سرشاری را نصیب مردم آن خواهد کرد گفت، مردم ایران از تمدن و فرهنگ غنی برخودار هستند و باید انتخاب کنند چه نوع حکومت و رهبری را می‌خواهند.

وی همچنین گفت اطمینان دارد که راهکار مشترک با اتحادیه اروپا به منظور مقابله با اقدامات تهدیدآمیز ایران در منطقه و جهان شکل خواهد گرفت؛ چرا که به گفتۀ وی، "ارزش‌ها و منافع مشترک زیادی میان تمریکا و اروپا وجود دارد."

آقای پامپیو روز گذشته گفته بود اگر ایران به رفتار خشونت آمیز خود پایان دهد، واشنگتن آماده است روابط دیپلوماتیک خود را با تهران از سر گیرد، به اقتصاد ایران و همچنین به برنامه هسته‌ای صلح آمیز آن کشور کمک کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده هفتۀ گذشته در نشست کابینه خود در قصر سفید، که منشی عمومی ناتو نیز در آن حضور داشت گفت که هر جا بروید جای پای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود.