لینک های دسترسی

Breaking News

تحولات قدرت شیعه ها و سُنی ها در شرق میانه


برای سالها عربستان سعودی از توسعه نفوذ ایران نگران بود
برای سالها عربستان سعودی از توسعه نفوذ ایران نگران بود
با برکناری بشارالاسد از اریکه قدرت در سوریه و تشدید انزوای ایران، ساختار مذهبی قدرت در شرق میانه به نفع سُنی ها برمیگردد.

برای بیشتر از دو دهه نفوذ گروه های شیعه، که بیشتر از ایدیولوژی جمهوری اسلامی ایران الهام میگیرند، در شرق میانه رو به افزایش بود. تحریمات کمرشکن بین المللی بر ایران، بحران در سوریه و به قدرت رسیدن گروه های سُنی در مصر و دیگر کشورهای منطقه این ساختارها را به آزمایش گرفته است.

تصاحب قدرت در ترکیه، کشوری که سمبول اسلام اعتدال گرای مدرن پنداشته میشود، توسط حزب حق و عدالت، که اندیشه های اسلام سُنی دارد، بر تحولات در شرق میانه تاثیر گذار بوده است.

اگر چه در عراق گروه های شیعه به قدرت دست یافته اند، اما بحران های امنیتی و سیاسی این کشور را از تاثیر گذاری بر تحولات منطقه باز داشته است.

پیامدها برای امریکا

روزنامه نیویارک تایمز در مطلبی تحولات تازه در جغرافیایی مذهبی قدرت در شرق میانه را برای ایالات متحده و اسرائیل، مملو از فرصت ها و مشکلات نامیده است.

جیمز دابنز، تحلیل گر ارشد موسسه راند مستقر در واشنگتن، میگوید که مذهب گروه های که در شرق میانه به قدرت دست میابند، برای امریکا مُهم نیست. "تعریف اوضاع شرق میانه و انقسام آن به شیعه و سنی، فقط ساده نمودن وضعیت است. ایالات متحده نه مخالف سنی ها است و نه مخالف شیعه ها. به عقیده من ایالات متحده در دراز مدت از خیزش عربها و رفتن به سوی دیموکراسی در شرق میانه، منفعت بار خواهد برد."

اگر چه محمد مُرسی، رئیس جمهور مصر، عضویت حزب اخوان المسلمین را داشت اما آقای دابنز میگوید واشنگتن دولت او را یک نظام افراطی نمی داند.

نفوذ دولت مصر بر گروه حماس در فلسطین، در حال افزایش خوانده شده در حالیکه نفوذ تهران بر این گروهی که بر ضد اسرائیل می جنگد، رو به کاهش پنداشته میشود.

بیشتر دولت های سُنی در شرق میانه و خلیج فارس – قطر، امارات متحده عربی، کویت، عربستان سعودی و لیبیا – متحدین ایالات متحده شمرده میشود.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG